Skriv dig ud af overfyldte pakkeshops

Overfyldte pakkeshops 2022

Del:

Til Black Friday er der gang i den i jeres webshop. Det er der bare også rundt om i de forskellige pakkeshops. Så hvordan er I og jeres kunder stillet, hvis den valgte pakkeshop er fyldt, så pakken bliver leveret et andet sted end aftalt?

Overholdelse af aftalen 

Har jeres kunde valgt en specifik pakkeshop og sker levering ikke til denne pakkeshop, så har I ikke opfyldt aftalen. 

Nu sidder I måske og tænker, at det jo er fragtselskabets skyld og ikke noget, som I i jeres webshop har indflydelse på? Og ja, det er jo helt rigtigt. Men jeres kunde har indgået en aftale om køb og levering med jer, og derfor er det jeres kunde uvedkommende, hvem I benytter til at opfylde den aftale. 

Kan kunden ikke bare hente pakken i den anden pakkeshop? 

For størstedelen af jeres kunder er det nok ikke det helt store problem at hente pakken i en anden pakkeshop, og så hører I formentligt aldrig fra dem. Men man kan faktisk ikke kræve, at ens kunder henter pakken i en anden pakkeshop end den, der er aftalt i forbindelse med købet. Nægter kunden, må I betragte varen som ikke-leveret. Kunden skal derfor have mulighed for at få en om-levering eller pengene tilbage.

Om-levering kan jo skabe samme problem igen, så prøv i den forbindelse at aftale med kunden, om ikke vedkommende ønsker at betale for at få varen leveret til hjemmeadressen i stedet, da kunden jo ellers igen risikerer, at pakken ikke ender i den ønskede pakkeshop. 

Kan vi ikke forhindre det? 

Der er ikke nogen praksis, der tager højde for denne problemstilling, men det er vores vurdering i e-mærket, at I faktisk kan skrive jer ud af det her på jeres webshop: 

  1. Skriv i umiddelbar nærhed af det sted i købsforløbet, hvor kunden vælger pakkeshopat ’der kan opstå situationer, hvor fragtselskabet leverer til en anden pakkeshop pga. pladsproblemer'.
  2. Skriv samme information i jeres handelsbetingelser. 

Vær opmærksom på, at selvom I skriver ovenstående de to steder på webshoppen, kan det i visse situationer blive vurderet som ugyldigt. Her handler det om, at der er grænser for hvor meget længere, man kan bede kunden om at bevæge sig efter pakken. Hvis placeringen af den alternative pakkeshop således medfører, at afstanden for kunden går fra nogle hundrede meter til flere kilometer, kan man ikke skrive sig ud af det.

Det er e-mærkets vurdering, at ovenstående ’forbehold’, som man altså kan bruge på sin webshop, vil dække mange af de typiske situationer, som kan opstå.

Ønsker I hjælp og vejledning om ovenstående kan I altid kontakte e-mærkets jurister.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, vejledninger og guides til e-handel og sikker shopping samt markedsføring. Vi sender 2-3 gange om måneden og du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Læs vores persondatapolitik for tilmelding til nyhedsbrev her.

Kontakt os

Udfyld formularen, så vender vi tilbage.