Du har læst alle e-mærkets juraguides og fulgt dem til punkt og prikke. Alligevel er der i travlheden sneget sig en fejl eller to ind. Der blev glemt et 0 i tilbudsprisen, eller måske er du kommet til at sælge en vare, som faktisk er udsolgt?
Hovedreglen er, at bordet fanger. Der er nemlig indgået en bindende aftale, når kunden trykker på betalingsknappen. Og herefter er du som webshop forpligtet til at levere din del af aftalen.
Vi guider dig her.
Prisfejl
Hvis et tilbud har fået et andet indhold end tilsigtet, og kunden vidste eller burde have vidst, at prisen var for god til at være sand, er du dog ikke bundet af aftalen.
Ikke desto mindre er det dig, der bærer bevisbyrden for, at kunden vidste eller burde have vidst, at prisen var en fejl og derfor har handlet i såkaldt ”ond tro”.
For at vurdere, hvorvidt kunden har handlet i ond tro, kigges der på følgende:
- Hvem er kunden, der har handlet?
- Har kunden en form for ekspertviden om produktet, så vedkommende bør vide, hvad prislejet er på?
- Hvor mange eksemplarer har kunden bestilt?
- Hvordan var jeres webshop indrettet på købstidspunktet?
- Har I markedsført jer med kæmpestore rabatter?
- Hvad er prisdifferencen? Altså, hvad koster den, og hvad har man fejlagtigt angivet? Er det realistisk?
Det skal nævnes, at prisfejl rent juridisk er præget af stor usikkerhed, og de afgørelser, der er truffet ved Forbrugerklagenævnet, er alle begrundet i meget konkrete forhold.
Hvis I som webshop er endt med en prisfejl, er det derfor vigtigt, at du vurderer den enkelte sag. For selvom én kunde kan have handlet i ond tro, er det ikke ensbetydende med, at en anden kunde også har gjort det.
Udsolgte varer
Som nævnt ovenfor er der indgået en bindende aftale, når kunden trykker på betalingsknappen.
Er varen udsolgt på webshoppen og kan jeres leverandør ikke skaffe den købte vare, er der to muligheder:
- Du kan lade kunden købe varen i en anden butik og efterfølgende udbetale kundens leveringsomkostninger og en eventuel prisforskel, hvis varen er dyrere i den anden butik.
- Du kan også vælge selv at skaffe varen til kunden ved at købe den hos en anden erhvervsdrivende. Det er ofte den billigste løsning.
Men ingen regler uden undtagelser. Det gælder også for udsolgte varer. For i sjældne tilfælde er det muligt at annullere handlen. I så fald skal følgende gå forud:
Din leverandør kan ikke skaffe varen hjem, og varen skal samtidig være udgået eller udsolgt alle andre steder.
Undgå generelle forbehold
Mange webshops forsøger at skrive sig ud af ovenstående scenarier ved at tilføje et forbehold om udsolgte varer og prisfejl i deres handelsbetingelser eller andre steder på webshoppen.
Dette betragtes af Forbrugerombudsmanden som et urimeligt aftalevilkår og er derfor ikke gyldigt. Derfor er ens tid som webshopejer selvfølgelig bedre givet ud med i videst muligt omfang at undgå fejl med priser og udsolgte varer.
Hvis du har spørgsmål, kan du altid kontakte e-mærkets jurister.