Black Friday nærmer sig, og du vil gerne give dine kunder et godt tilbud. Måske har du mange varer på lageret, og så vil du gerne give dine kunder en ekstra god rabat, hvis de køber flere styk af et produkt?
I så fald skal du kende reglerne for, hvordan man udformer en mængderabat.
Vi guider dig til reglerne lige her.
Hvad er en mængderabat?
En mængderabat er en besparelse, man opnår, hvis man køber flere stk. af den samme vare.
Eksempel:
1 skjorte = 200 kr.
2 skjorter = 300 kr.
Spar 100 kr.
Når I skal markedsføre en mængderabat
Hvis I markedsfører en mængderabat i forhold til normalprisen pr. stk., skal I være opmærksomme på, at den normalpris (pr. stk.), der sammenlignes med, skal have været gældende de forudgående 30 sammenhængende dage.
Som udgangspunkt vil en mængderabat ikke påvirke normalprisen på de enkelte varer, som er inkluderet i rabatten. Dette da mængderabatten ikke har kunnet opnås ved køb af en enkelt vare.
Eksempel:
1 skjorte = 200 kr.
2 skjorter = 300 kr.
Normalprisen for 1 skjorte = 200 kr.
Hvad med minimumskøb?
Helt overordnet er der ikke noget i vejen for at have et minimumskøb, men vær OBS på, at det skal være tydeligt for forbrugeren.
Ovenstående mængderabat med et besparelsesbudskab (100 kr.) forudsætter, at man rent faktisk kan købe 1 skjorte til den oplyste stykpris (200 kr.).
Hvis det f.eks. ikke er muligt at købe 1 skjorte grundet et minimumskøb på 2 skjorter, og I markedsfører et besparelsesudsagn (Spar 100 kr.), så vil der være tale om et vildledende besparelsesudsagn.
Her vil stykprisen nemlig ikke være reel, da man ikke har mulighed for at købe en enkelt vare.
Alternativt kan I undlade at oplyse om et besparelsesbudskab.
Eksempel
2 skjorter for 300 kr.
Svarende til 150 kr. pr. styk.
Obs. Minimumskøb på 2 stk.