Voldsom stigning af danske virksomheder, som får deres brand misbrugt online

Stigning i kopiering og misbrug af brand til svindel

Del:

e-mærket har i de første måneder af 2023 registreret en voldsom stigning i antallet af danske virksomheder, som får deres brand kopieret og misbrugt af svindlere online.

Mængden af henvendelser i årets tre første måneder peger på, at vi i 2023 kan se ind i en potentiel mangedobling af virksomheder, som får deres brand misbrugt online. e-mærkets anti-svindelenhed har således fået henvendelser om 41 danske virksomheder, hvor deres brand er blevet kopieret og misbrugt til online svindel mod kun 11 i hele 2022.

Ramt på både omsætning og omdømme

Adm. direktør i e-mærket, Martin Birkjær Madsen, mener, at der er grund til at tage stigningen alvorligt:

"Det er både store og små danske brands, som bliver ramt på omsætningen og omdømmet, når deres brand på den her måde bliver misbrugt til at snyde danske forbrugere, så vi følger udviklingen tæt".

Svindlerne er blevet mere målrettede

Seniorjurist og anti-svindel manager hos e-mærket Sabine Aae peger på, at der er sket en udvikling, hvor flere svindlere mere målrettet end tidligere går efter at efterligne de rigtige brands og webshops:

"På den måde kan man snylte på deres troværdighed. Det er en markant udvikling fra tidligere, hvor langt størstedelen af svindlen har været udgjort af autogenerede svindel-shops, som slet ikke har det her høje design-niveau. Det gør det endnu sværere for forbrugerne og ens potentielle kunder at gennemskue, at der er tale om svindel".

Hør mere om, hvordan e-mærket kan beskytte dit brand online.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, vejledninger og guides til e-handel og sikker shopping samt markedsføring. Vi sender 2-3 gange om måneden og du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Læs vores persondatapolitik for tilmelding til nyhedsbrev her.

Kontakt os

Udfyld formularen, så vender vi tilbage.