Af Jesper Bundgaard Jensen, Head of Strategic Media Advisors.
Black Friday nærmer sig. Og selvom inflation og stigende varmepriser truer danskernes privatøkonomi, vil der stadig blive handlet for et milliardbeløb alene på Black Friday, som dermed er årets absolut største handelsdag.
Der er stadig nogle uger til Black Friday, så det har måske ikke højeste prioritet på din dagsorden lige nu? Du er måske lige blevet færdig med summer sale kampagnen og har nu sat gang i en efterårskampagne. Med andre ord: du har rigeligt at se til!
Men det kan virkelig betale sig at starte planlægningen af Black Friday allerede nu. Derfor giver jeg dig her et indblik, i hvilke fordele du opnår ved at gå i gang tidligt, og hvordan du får succes med denne store e-handelsdag.
Skab trafik på dit website
Hvorfor skal du starte med at tænke på Black Friday, når dagen er mange uger væk? Det er der flere gode grunde til: Sæt gang i annonceringen allerede nu, så du får en masse trafik ind på dit website. Dén trafik kan du så senere bruge til at lave remarketing i forbindelse med Black Friday.
Her i oktober er auktionerne på både Google Ads og Facebook meget billigere, end de er i november. Så der kan også være en økonomisk fordel i at starte tidligt. Mange annoncører går nemlig først går i gang med deres Black Friday-annoncering i november. Hvis du starter nu, har du altså færre at konkurrere med, og du kan nå ud til flere potentielle kunder for et mindre budget.
Men hvordan gør du så det? På Google Display kan du vha. det såkaldte “Affinity Audiences” nå ud til din målgruppe ud fra deres online handlinger. Her kan du finde brugere, som via deres online færden over en længere periode, har udvist interesse for det segment, dine kunder befinder sig i.
Du kan fx målrette mod relevante kategorier på Googles Display Netværk. Her kan du eksempelvis lave en mindre awareness-kampagne, hvor du selvfølgelig gerne vil have salg, men hvor det primære formål er at få brugerne ind på din side. Du får så lov til at lægge en cookie og tilføje dem til din remarketingliste. Ud fra den indsamlede data kan der laves forskellige remarketinglister, som du kan bruge til Black Friday. På den måde kan du markedsføre dig mod folk, der allerede har vist interesse i din virksomhed.
Ud fra de folk, som tidligere har vist interesse for din webshop, kan du så lave nogle meget specifikke målgrupper, som du kan målrette segmenterede kampagner til. På den måde aktiverer du tidligere kunder, der allerede har stiftet bekendtskab med din virksomhed.
En anden måde at gøre opmærksom på din virksomhed op til Black Friday er ved at have en landing page året rundt til begivenheden. Vi ser, at mange kunder er specifikke i deres søgninger op til dagen, og hvis de har handlet hos dig før, søger de eksempelvis “din virksomhed + black friday tilbud”. Ved at lede dem ind til en landingsside, gør du opmærksom på, at du har tænkt dig at køre Black Friday tilbud. Der er dermed større chance, for at kunderne søger på din virksomhed igen, når de er parate til at købe. Et godt eksempel på en virksomhed, der har en landingpage året rundt ift. Black Friday og kan lave en liste på alle besøgende på denne liste, er det store elektronikhus POWER. Se deres eksempel lige her: https://www.power.dk/black-friday/
Der skal selvfølgelig også laves annoncer mod potentielle nye kunder, som er det, vi alle gerne vil have – altså nye kunder. Men hvordan gør du det bedst? Det lister jeg op for dig her:
1. Målret dine kampagner til de rigtige enheder
Mange af de søgninger, der relaterer sig til Black Friday, kommer fra mobilenheder og tablets. Derfor er det afgørende for effekten af dine kampagner, at du tager højde for det og også tilpasser formatet for billeder og videoer til mobil. Vi forventer, at procentdelen af brugere på mobilenheder og tablets er endnu højere i 2022, og det er dermed endnu vigtigere at være opmærksom på oplevelsen fra mobilen. Samtidig arbejder Googles søgemaskine også efter mobile first, og den indekserer altså din side på telefonen, før den vælger desktop versionen.
2. Specificér dine søgeord
Vær opmærksom på, hvilke søgeord du bruger. Det viser sig nemlig, at den måde brugere søger på under Black Friday er meget specifik i forhold til kategori og produkt, samtidig med at graden af brandsøgninger er mindre denne dag.
Forbrugerne venter ofte til Black Friday med at gennemføre deres køb, og mange har endda lavet lister over specifikke produkter, som de er på udkig efter. Det vil naturligvis også afspejle sig i deres søgninger, og det kan altså betale sig at være specifik i annoncerne ift. kategori og produkt i dine søgeord.
3. Hent leads til dit nyhedsbrev inden Black Friday med Facebook Lead Ads
Med Facebook Lead Ads har du i en periode op til Black Friday mulighed for at indsamle permissions til dit nyhedsbrev. Her kan du eksempelvis lave en målretning på tidligere besøgende, som beskrevet i toppen af indlægget. Med målretningsmetoden Look-a-like audience kan du målrette mod x % af de personer, der minder mest om dine nuværende besøgende. Tager du eksempelvis 1% af den danske befolkning, der minder mest om din besøgsliste, så har du et sted mellem 30.000 og 50.000 personer i din målgruppe.
Hvad skal du så gøre for at få folk til at afgive deres mailadresse til dig? En af vores best practices at benytte en rabatkode på x antal % for at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller at afholde en konkurrence. Det kan være helt simpelt, fx ”Vind 1.000 kr. til Black Friday”. Ellers kan du jo med fordel selv forsøge at finde på noget kreativt. Vi ser dog ofte en højere konverteringsrate ved at tilbyde noget retur for at modtage kundens email-adresse i disse GDPR-tider.
Black Friday eller Cyber Monday?
Oprindeligt hed det sig, at Black Friday var tilegnet de fysiske butikker, mens Cyber Monday rettede sig mod websites. I Danmark kan Cyber Monday dog endnu ikke måle sig med Black Friday. Men danske websites og ikke mindst shopperne har i høj grad taget Black Friday til sig.
Mere salg og større målgruppe til julehandel og januarudsalg
Ikke nok med at Black Friday rent volumemæssigt er en rigtig god dag for de fleste webshops, så giver dagen (eller weekenden) dig en masse data på besøgende med interesse i dine produkter, som du både kan udnytte ift. julehandel og januarudsalg. Dette er også en af grundene til, at det er vigtigt med en strategisk plan for din Black Friday, da den også kan bidrage til øget salg i de kommende måneder.
Men … har du styr på juraen?
Konkurrencen om dine kunders opmærksomhed er hård. Det er derfor, du gerne vil give den fuld gas med markedsføring og gode tilbud.
Læs om, hvordan du gør det uden at komme i karambolage med reglerne for prismarkedsføring her: https://www.emaerket.dk/blog/bliv-skarp-paa-prismarkedsfoering-til-black-friday