Den øgede nethandel er ikke kun årsag til øget omsætning til webshopejerne. Forbrugerne stiller flere krav til selve købsoplevelsen, og de virksomheder, der formår at møde de voksende krav om mere service, større udvalg, nemmere check out og hurtigere levering, er også dem, der høster frugten af de mange flere websalg.
En bredere vifte af betalingsmuligheder er også blandt forventninger, som flere forbrugere har til de danske webshops.
Flere forbrugere end førhen benytter af- og delbetalingsløsninger og 2% af danskerne foretog sidste år køb med af- eller delbetaling. Stigningen i markedet viser tegn på at markedet modnes (Kilde: Dansk Erhverv 2020). Der er dog endnu et stykke vej op til Finland, hvor cirka 10% af alle køb foretages med delbetaling.
Oftest er det nemt at komme i gang med at tilbyde delbetaling på webshoppen, og blandt de fordele, der er ved en delbetalingsløsning, er disse 4 punkter nok de vigtigste for dig som webshopejer:
1. Mulighed for at øge din konverteringsrate
Efterladte kurve er et stort problem for webshops, og derfor noget der skal tages alvorligt. Ifølge Statista blev 70% af alle kurve forladt i 2019. Derfor er det vigtigt, at man som webshop gør alt man kan, for at konvertere de besøgende kunder. En markedsundersøgelse foretaget af Baymard Institute har vist, at 7% af alle der efterlader en kurv, gør det på baggrund af manglende betalingsmuligheder. Derfor ser vi, at forretninger som tilbyder delbetaling oplever en bedre konverteringsrate. Flere betalingsmuligheder betyder ganske enkelt flere salg.
2. Kunderne er tilbøjelige til at købe mere
Kunderne lægger ganske enkelt flere varer i kurven, når de kan dele betalingen op. Det resulterer i en højere gennemsnitlig ordreværdi. Delbetaling giver dine kunder mulighed for at foretage større køb her og nu, da de ikke skal have alle pengene op ad lommen på samme tid. Hos ANYDAY oplever webshops, at den gennemsnitlige ordreværdi er 28% højere, når der betales med delbetaling i forhold til køb med Visa og Mastercard.
3. Den gode købsoplevelse betyder ofte flere genkøb
Kunder, der benytter delbetaling, er bundet til dig i en længere periode. De vil blive mindet om dig og dit produkt ved hver eneste betaling. Den gode købsoplevelse er derfor et ekstra vigtigt led i kundefastholdelsen. I løbet af købet har du nu flere touchpoints til at skabe en god kundeoplevelse, og på den måde sørge for at din kunde ønsker at vende tilbage (Kilde: B2B International). Når du sørger for, at dine kunder har en god købsoplevelse med en fair og gennemskuelig tilbagebetalingsplan, vil din forretning også være det naturlige sted at foretage det næste køb.
4. Tiltræk nye kunder
Danske forbrugere er vanedyr, og 7 ud af 10 handler oftest steder, de har handlet før (Kilde: Dansk Erhverv, 2020) Derfor er det mindst lige så vigtigt at finde nye måder at tiltrække kunder på. Tiltag som at tilbyde delbetaling kan åbne op for en større del af markedet.
2020 var et usædvanligt år på mange parametre. E-handelsanalysen for 2020 fra Dansk Erhverv viste at flere danskere køber på nettet og de køber hyppigere. Det blev et yderst indbringende år for danske webshops – et lille lyspunkt i en ellers mørk tid (Kilde: Dansk Erhverv 2020).
I oktober 2020 blev ANYDAY A/S certificeret af e-mærket. ANYDAY blev dermed Danmarks eneste e-mærkede delbetalingsløsning. ANYDAY er desuden e-mærket partner.
Af Simon Møller Pedersen, ANYDAY