17. marts introducerede e-mærket en unik køberbeskyttelse, der dækker kunder, som køber fysiske varer på e-mærkede webshops. Køberbeskyttelsen dækker op til 10.000 kroner og er en fordel for både kunder og webshops. Det er nemlig langt fra usædvanligt, at stridspunktet i en forbrugersag befinder sig i en juridisk gråzone, hvor både køber og sælger kan siges at have ret. I sådanne sager er det vanskeligt for e-mærkets jurister at komme med en klokkeklar afgørelse.
En glad kunde og en glad webshop
En sådan sag er netop afsluttet og har resulteret i den første udbetaling af køberbeskyttelsen. I den aktuelle sag drejede det sig om et beløb på 499 kroner, som kunden nu har fået godtgjort. Ifølge Camilla Engel Post, chefjurist hos e-mærket, er både webshop og kunde tilfredse med netop den løsning:
"Jeg har været ovenud tilfreds, og mere end det. Jeg har fået en rigtig god og faglig behandling fra alle, jeg har været i kontakt med hos e-mærket, og blev meget overrasket og super glad for at opleve, at man blev taget alvorligt og lyttet til. Den professionelle faglighed viste sig ligeledes ved, at e-mærket også tog virksomheden alvorligt og lyttede til dem. Alles argumenter blev vurderet sagligt." Sådan fortæller den forbruger, der var den ene part i sagen, og reaktionen overrasker ikke Camilla Engel Post:
"I sager hvor både kunden og webshoppen handler korrekt, har der traditionelt set været to muligheder. Enten er sagen trukket i langdrag med begge parter som tabere, eller også er den ene part, oftest webshoppen, endt med at give sig. Ingen af de to løsninger er fair. Derfor er der også udbredt tilfredshed blandt de involverede med, at køberbeskyttelsen har kunnet afslutte sagen hurtigt. Vi har ganske enkelt sikret, at kunden har fået sine penge, og at webshoppen holdes skadesfri og nu kan bruge tiden på at drive forretning fremfor på en langtrukken forbrugersag. En ren win-win situation for begge parter," fortæller hun.