Mange kender den helt grundlæggende regel om, at man som forbruger i Danmark er sikret 2 års reklamationsret. Der er dog meget mere til det end det, og for at klæde dig endnu bedre på, når du handler på nettet, har vi samlet 3 ting, du bør vide om din reklamationsret.
- Er der gået mindre end 6 måneder, siden du købte varen, går man som udgangspunkt ud fra, at der er tale om en fabriksfejl. Er butikken uenig, er det op til dem at påvise det modsatte.
- Er der gået mere end 6 måneder, er det op til dig at godtgøre, hvorvidt fejlen var til stede på købstidspunktet.
- Indleverer du en vare, der er i stykker eller ikke virker, har butikken ret til at opkræve et såkaldt undersøgelsesgebyr. Det kræver dog, at du tydeligt er blevet oplyst om dette på forhånd, og at gebyret ikke er "urimeligt" højt.
Få hjælp af e-mærket
Husk, at har du spørgsmål til dine rettigheder, når du handler på nettet, så sidder vores team af jurister klar med svar. Se hvordan du gør brug af e-mærkets gratis Forbruger Hotline her.e-mærkets gratis Forbruger Hotline her