Hvorfor e-mærket er vigtigere end nogensinde før – et interview med e-mærkets direktør

Del:

I næsten 25 år har e-mærket arbejdet for at styrke den digitale handel og sikre trygge rammer for både webshops og forbrugere. Vi har talt med e-mærkets direktør, Martin B. Madsen, om de opdaterede certificeringskriterier, og hvorfor e-mærket fortsat er et afgørende pejlemærke for sikker onlinehandel.

Spørgsmål: e-mærket har snart eksisteret i 25 år. Hvorfor er det stadig så relevant?

Svar: “Der er sket meget på 25 år, men én ting har ikke ændret sig: Vi har stadig brug for tillid og sikkerhed, når vi handler online. I dag er de digitale trusler større end nogensinde, og det er afgørende, at forbrugerne føler sig trygge, når de køber varer på nettet. Det er nogle andre udfordringer nu end dengang, men behovet for tillid har aldrig været vigtigere.”

Spørgsmål: Langt de fleste danskere kender e-mærket. Hvad betyder det for webshops?

Svar: “Ja, omkring 8 ud af 10 danskere kender e-mærket, og hovedparten af dem mener ovenikøbet at det er det mest troværdige pejlemærke, når de shopper. Det er et klart tegn på tillid, som selvfølgelig har betydning for de certificerede webshops. Når forbrugerne ser e-mærket, ved de, at webshoppen gør en indsats for at beskytte dem. Det skaber større tryghed, og vi ved, at mange aktivt kigger efter e-mærket, før de handler på shop de ikke kender.”

Spørgsmål: Hvorfor har I valgt at opdatere retningslinjerne for e-mærket?

Svar: “Vi opdaterer certificeringskriterierne for at sikre, at de matcher nutidens krav og udfordringer. I dag, hvor onlinesvindel og cybertrusler er på sit højeste, søger forbrugerne tryghed i deres valg af webshop. e-mærket er mere end bare et lovgivningsstempel – det er en tegn på ekstra tryghed, tydelighed og at webshoppen aktivt arbejder på at beskytte kundernes oplysninger.”

Spørgsmål: Kan du forklare lidt mere om de nye sikkerhedskriterier?

Svar: “Vi har lagt særlig vægt på at forbedre beskyttelsen af kundedata og betalingsoplysninger. Webshops med e-mærket skal minimere risikoen for hacking og andre sikkerhedsbrud, så kundernes oplysninger er i trygge hænder. Det er altafgørende, at forbrugerne kan stole på, at deres data er sikre, når de handler online.”

Spørgsmål: Hvad betyder de nye krav til tydeliggørelse af oplysninger for webshops?

Svar: “Klare og tydelige oplysninger er hvad vi ud fra undersøgelser kan se, at forbrugeren i høj grad efterspørger, og det er derfor et centralt element i de opdaterede certificeringskriterier. Forbrugerne vil nemt kunne se, hvem de handler med, og hvilke vilkår der gælder for handlen. Derfor har vi justeret kravene til tydelig visning af kontaktoplysninger, handelsbetingelser og andre centrale informationer. Denne gennemsigtighed skaber tillid og gør det nemmere for forbrugerne at navigere sikkert i deres online køb.”

Med Black Friday og julehandlen lige om hjørnet er det en perfekt mulighed for at sikre, at webshoppen er fuldt opdateret og klar til de travle måneder.

Med e-mærket i ryggen er I godt rustet til fremtidens udfordringer og til at sikre den tillid, som forbrugerne efterspørger.

Har I spørgsmål til jeres certificering? Vores jurister kan kontaktes på tlf. 44 85 85 90 i åbningstiden ml. 9.00 – 12.00 / 12.30 – 15.00.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, vejledninger og guides til e-handel og sikker shopping samt markedsføring. Vi sender 2-3 gange om måneden og du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Læs vores persondatapolitik for tilmelding til nyhedsbrev her.

Kontakt os

Udfyld formularen, så vender vi tilbage.