Konkurrencen om jeres kunders opmærksomhed er hård. Særligt i forbindelse med de store udsalgsperioder, hvor de bliver bombarderet med markedsføring og gode tilbud på alle kanaler.
Derfor skal I være knivskarpe på jeres markedsføring.
Samtidig skal I balancere den på en knivsæg, hvis ikke I skal komme i karambolage med markedsføringsreglerne. Derfor giver vi jer her et overblik over nogle vigtige regler, når I gerne vil præsentere jeres kunder for et godt tilbud.
Prisen
Førprisen skal altid oplyses
I skal være opmærksomme på, at I ved tilbud altid skal nævne førprisen på en vare. Det gælder på alle de kanaler, I kommunikerer om tilbuddet – f.eks. på jeres hjemmeside, jeres sociale medier og i jeres nyhedsbreve. Det med førpris skal tages helt bogstaveligt. Det er altså den pris, som varen kostede før, som I skal sammenligne med. Det vil altså ikke være nok bare at skrive ”Spar 20 %”.
Hvordan sammenligner I med førprisen?
30:10 er hovedreglen, I skal kende mht. prismarkedsføring. Når I som webshop vil sammenligne med egne førpriser, skal I sammenligne med den laveste pris, som I har udbudt varen til inden for de seneste 30 dage. Og som udgangspunkt må I køre tilbud på varen i 10 dage.
Eksempel ved Black Friday 2023:
- Normalpris, 26. oktober – 24. november (30 dage): 1.000 kr.
- Tilbud, 25. november – 4. december (10 dage): 500 kr.
Herefter skal der gå 30 dage, hvor varen koster 1.000 kr. før I kan lave en prisnedsættelse og sammenligne 1000 kr. som en førpris. Hvis I vil lave en yderligere prisnedsættelse, før de 30 dage er gået, vil det altså være de 500 kroner som er den førpris, I skal sammenligne med.
Salgsfremmende udtryk (formuleringer)
Visse ord og formulering vil per definition betragtes som en meddelelse om prisnedsættelse. Eksempler på ord og formuleringer som vil udtrykke en prisnedsættelse:
- Black Friday
- Black week
- Spar
- Tilbudspriser
- Kampagnepriser
Ved brug af disse udtryk skal der oplyses om en normalpris/førpris, da ordene/formuleringerne per definition anses som en prisnedsættelse. Udtryk som for eksempel ”KUN 500 kr.”, ”LAVPRIS”, ”CHOKPRIS” signalerer, at prisen er fordelagtig. Dog er det nødvendigvis ikke en indikation af, at varen er sat ned, og derfor vil det kunne bruges uden, at der skal sammenlignes med en førpris. Man skal bare være opmærksom på, at hvis der er andre elementer i markedsføringen, der kan antyde, at prisen er sat ned, så skal man stadig sammenligne med førprisen.
Læs mere hos Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet et sæt retningslinjer vedrørende prismarkedsføring.