For de fleste iværksættere er regler og lovgivning ikke just det, man drømmer søde drømme om, men snarere noget der giver hovedpine og vejrtrækningsbesvær. Men hvad nu, hvis man skiftede webshoppen ud og istedet gik over til salg via Facebook, eller brugte platformen som supplement til at få lidt flere salg? For på den digitale verdens svar på det vilde vesten er reglerne vel knap så strikse… Eller hvad?
Et fjernsalg er et fjernsalg, er et fjernsalg
Når man sælger varer online, er der tale om fjernsalg. Der gælder andre regler for fjernsalg end for salg i almindelige fysiske butikker. Men når det kommer til at sælge på Facebook, gælder præcis de samme regler, som for salg i din webshop.
Så bruger du udelukkende Facebook til at linke folk videre til din shop, er alt formentlig fint. Men foregår salget direkte via Facebook, så skal du være opmærksom på, at dine kunder blandt andet har krav på at modtage en række informationer før, under og efter handlen.
Nødvendige oplysninger… Også på Facebook
Men hvad er det så, kunderne har krav på at vide, når de handler via Facebook. Her er et lille udpluk af de krav der stilles i forbrugeraftaleloven:
- Oplysninger om din virksomhed
- Varens væsentligste egenskaber
- Leveringstidspunkt og evt. vilkår for levering
- Vilkår for betaling
- Adgang til en standardfortrydelsesformular
- Information om reklamation- og fortrydelsesretten
- Samlet pris for varen inkl. gebyrer og leveringsomkostninger
Husk desuden, at du som erhvervsdrivende skal dokumentere at kunden har accepteret ovenstående vilkår for købet og at han/hun efter købet og senest sammen med levering af varen skal modtage vilkårene samt standardfortrydelsesformularen på et varigt medie.
Worst case scenario
Sidder du nu, og tænker ”Skidt pyt, jeg tager chancen og dropper informationerne til mine kunder via Facebook”, så løber du en stor risiko. Det er nemlig langt fra ligegyldigt, om du opfylder oplysningspligten.
Dine kunders lovsikrede mulighed for at fortryde deres køb i op til 14 dage efter handlen, starter først fra det øjeblik, du giver dem ovenstående oplysninger. Så i værste fald risikerer du, at fru Jensen sender sin vare retur helt op til et år og 14 dage senere. Og hvad værre er, så hænger du også på udgiften til returfragten, hvilket kunderne under normale omstændigheder selv skal afholde.
Er du rigtig uheldig, risikerer du ligefrem bødestraf, hvis nogle af oplysningerne mangler, eller at aftalen kan tilsidesættes som ugyldig. Så kan dine kunder i princippet tilbagelevere en brugt vare uden at det har kostet dem en krone.
Hvordan er det nu lige med MobilePay og salg via Facebook?
En af de væsentligste forhindringer i forhold til Facebooksalg er betalingsdelen. Det er alt andet lige ikke muligt at implementere de samme avancerede betalingsmoduler på Facebook som på en webshop. MobilePay virker formentlig som en oplagt løsning, men overførsel til et mobilnummer på MobilePay er ikke i overensstemmelse med MobilePays brugerbetingelser, når vi taler onlinesalg. Det ville i øvrigt også være i strid med reglen om, at den erhvervsdrivende først må hæve pengene for et køb, når varen afsendes.
Gratis vejledning hos e-mærket
Husk, er din webshop e-mærket, så har du fri adgang til hjælp og vejledning. Eksempelvis hvis du bruger en eller flere Facebooksider som supplement til din webshop og er i tvivl om, hvorvidt du har skruet konceptet korrekt sammen. Skriv til medlemsservice eller giv os et kald på 44858590.