Selvom det måske ikke lyder særligt sexet at være kongen af reklamation, har det stor værdi for dine kunder, at du har styr på reglerne og ikke gemmer diverse betingelser og vilkår væk på en skjult underside med skriftstørrelse minus 10. Herunder tager vi et kig på tre områder, du bør kende til, hvis du vil blære dig med din viden på reklamationsområdet. Og hvem vil ikke gerne det?
Vil du gerne imponere er fragtomkostninger et godt sted at starte. For her kan du vise et indgående kendskab til Forbrugeraftaleloven. Der er især to oplagte ting du kan sige:
Når snakken falder på, hvorvidt man som webshop må opkræve et undersøgelsesgebyr, kan du også byde ind med din uudtmømmelige viden om nettop dette. Fortæl, at man kun har ret til at kræve et undersøgelsesgebyr, hvis man ikke finder en fejl på varen, og at man naturligvis kun har ret til at opkræve det, hvis kunden på forhånd har accepteret netop dette. Og ja, det er smartest at få den accept på skrift, da det kan være svært at dokumentere en mundtlig accept efterfølgende.
Den sidste del, der for alvor cementerer din position som reklamationsretsorakel in spe, er viden om kundens rettigheder, når det kommer til afhjælpningsforsøg. For ligesom det sjældent ender med et langvarigt forhold, når du lader din date vente i evigheder, er kunderne nok også ude af døren i en fart, hvis deres reklamationssag bliver syltet. Det risikerer du ikke længere, for efter at have læst dette blogindlæg ved du:
Ja ja, jeg ved godt, at du nok ikke farer ud og blærer dig med din nyerhvervede viden om reklamationsområdet, men lur mig, om ikke du snart står i en situation, hvor ovenstående viden pludselig er relevant. Og skulle du have glemt det hele, eller være landet i en gråzone, så sidder vi klar i e-mærkets Medlemsservice til at hjælpe alle medlemmer, der måtte have behov. Du skriver bare!