Det er godt og vel et år siden e-mærket anmeldte over 150.000 fupbutikker til Bagmandspolitiet, hvorefter de blev videresendt til Europol. Fupbutikker, der alle kun har et enkelt formål. Nemlig at snyde danske forbrugere til at tro, at de handler med en legitim webshop. I stedet for stjæler de pengene og sender en pakke med ulovlige kopivarer – hvis man da overhovedet er så heldig at få sådan en.
e-mærket har for nylig gennemført en omfattende scanning af de anmeldte fupbutikker. Og her kunne vores systemer konstatere, at over 33.000 af de mere end 150.000 anmeldte fupbutikker, stadig er i fuld vigør med at snyde sagesløse danskere for deres penge.
– Det er selvfølgelig overhovedet ikke tilfredsstillende og siger noget om, hvor svært det er at komme det her kæmpemæssige problem til livs, fortæller e-mærkets kommunikationschef, Toke Mølgaard.
Pengene ender i lommen på kriminelle
Nogen tænker måske, at 33.000 af 150.000 ikke er mange, og at der ligger et godt arbejde fra myndighederne bag at få lukket ca. 117.000 fupbutikker, men årsagen til, at de ikke findes mere, er simpelthen, at domænerne er udløbet og ikke lukket og beslaglagt. Altså kan samtlige domæner nemt dukke op igen uden af svindlerne skal gøre et større arbejde for dette.
– Vi står altså i en situation, hvor falske webshops i tusindvis får lov at stå pivåbne på trods af politianmeldelser, der endda indeholder et grundigt efterforskningsarbejde fra vores side. Dette finder sted parallelt med, at nethandlen nationalt og globalt hvert år øges med milliarder af kroner. Større og større andele af den stigende nethandelsomsætning antages at ende i lommerne på de it-kriminelle, når de får så frit spil, som vi er vidne til her, fortæller Toke Mølgaard.
Rammer også de lovlige webshops
For nyligt har e-mærket besøgt Shaping New Tomorrow i Aalborg. Et danske tøjbrand, der, trods virksomhedens kort levetid, allerede er blevet ramt af den omfattende svindel, hvor fupbutikker lokker forbrugere ind på deres sider med store brands. Såsom Shaping New Tomorrow.
– Vi gør rigtig meget ud af at fortælle vores kunder, at man kun kan købe vores produkter i vores butikker og på vores webshops, men der er jo rigtig mange, der sælger deres produkter igennem forskellige retailers og andre led, og det gør jo, at det kan være rigtig svært for kunderne at vide, om det er en legitim hjemmeside, man handler fra, fortæller Christian Aachmann, CMO i Shaping New Tomorrow.
Derfor er Christian Aachmann også rigtig glad for at e-mærket har udviklet SIKKER SHOPPING, som er en browserudvidelsetil Google Chrome, og som giver dig en advarsel, hvis du er i gang med at bevæge dig ind på en af de mange tusinde fupbutikker.
– SIKKER SHOPPING, der er kommet fra e-mærket, er sindssygt god, fordi det gør jo at
kunderne kan købe et produkt og være 100 % sikker på, at den butik, de køber fra, det er en legitim hjemmeside. Det gør jo, at man ikke skal være bange for, hvor man handler henne, mener Christian Aachmann.
Vil du vide mere om SIKKER SHOPPING, kan du læse og se meget mere om den her: www.sikkershopping.dk