4 ud af 10 forbrugere frygter at blive snydt online – Sådan skaber din webshop tryghed

DI's e-commerce tracker fra Q1

Del:

En ny analyse fra Dansk Erhverv afslører, at 4 ud af 10 danske forbrugere er bekymrede for at blive svindlet, når de handler online. Denne bekymring kan få alvorlige konsekvenser for webshops, da 6 ud af 10 forbrugere vil opgive et køb, hvis de føler sig usikre på butikkens troværdighed.

Dansk Erhvervs e-handelsanalyse afslører, hvor forbrugerne søger bekræftelse på, at en webshop er ægte og troværdig, når de er i tvivl om sikkerheden.

Selvom forbrugerne generelt er godt beskyttet, når de handler online, er bekymringen for svindel stadig udbredt. Derfor er det afgørende for webshops at fremstå troværdige og sikre at handle på.

Det kan blandt andet opnås ved at fjerne elementer, der kan skabe mistillid – såsom uklare eller manglende oplysninger, dårligt sprog og lavkvalitetsbilleder.

Her er de vigtigste tiltag, der beroliger dine kunder og øger din troværdighed

For at imødekomme disse bekymringer og skabe en tryg oplevelse for kunderne, kan I huske at implementere følgende tiltag:

  • Synliggørelse af e-mærket: At være e-mærke certificeret og vise dette tydeligt på webshoppen øger forbrugernes tillid. Vi ved at e-mærket er et anerkendt symbol på sikkerhed og troværdighed blandt forbrugerne.

  • Tydelig og korrekt information: Sørg for, at alle oplysninger på webshoppen er præcise og letforståelige. Undgå dårligt sprog, og sørg for, at kontaktinformationer, CVR-nummer og handelsbetingelser er let tilgængelige. Manglende eller uklare oplysninger kan gøre forbrugerne usikre og få dem til at afbryde købet. ​

  • Professionelt design og billeder: Et veldesignet website med gode billeder signalerer professionalisme og pålidelighed. Dårlige billeder eller et rodet layout kan vække mistanke hos potentielle kunder. ​

  • Aktiv tilstedeværelse på sociale medier: Engager jer med kunderne på SoMe. En  aktiv dialog med forbrugerne kan styrke tilliden til jeres webshop. ​

  • Klar og synlig kommunikation om sikkerhed: Informer kunderne om de sikkerhedsforanstaltninger, I har implementeret, såsom krypterede betalingsløsninger og beskyttelse af persondata. Dette kan berolige forbrugerne og understrege jeres engagement i deres sikkerhed.​

Ved at implementere disse tiltag kan webshops berolige forbrugerne og dermed reducere forbrugernes bekymringer, minimere risikoen for afbrudte køb og opbygge langvarige kunderelationer baseret på tillid og sikkerhed.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, vejledninger og guides til e-handel og sikker shopping samt markedsføring. Vi sender 2-3 gange om måneden og du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Læs vores persondatapolitik for tilmelding til nyhedsbrev her.

Kontakt os

Udfyld formularen, så vender vi tilbage.