I takt med, at de store salgsdage nærmer sig, stiger aktiviteten blandt IT-svindlere, og det er vigtigt at I tager jeres forholdsregler. Derfor har e-mærket samlet nogle gode råd fra CyberNordic, som er leverandør af IT- og cybersikkerhedsløsninger. Nedenfor kan I kan læse CyberNordics råd til, hvordan I kan beskytte jeres webshop mod disse trusler.
Opdateringer
- Sørg for, at jeres webshop er opdateret, hvis I f.eks. bruger WordPress eller andre platforme, hvor der kan være sårbarheder i moduler.
- Sørg for, at de maskiner, I bruger til BackOffice, webudvikling mv., også er opdateret, da I kan modtage phishingmails i dagene op til julehandlen.
Brugerkonti
- Sørg for, at I får ryddet ud i gamle og inaktive brugerkonti på jeres webshop; det gælder også API nøgler.
- Vi anbefaler, at I aktiverer 2-faktor på de webshopkonti, hvor det er er relevant og praktisk anvendeligt.
Tjek for usædvanlig aktivitet
- Tjek løbende jeres check out flow frem mod julehandlen; det vil ofte være her, der plantes kode, som opsamler kreditkortdata – tjek det ofte og gerne fra flere enheder (f.eks. en mobiltelefon mv.).
- Overvej at “fryse” alle ændringer i dagene op mod jul, så evt. ændringer vil udløse en alarm.
Opmærksomhed
- Informer jeres medarbejdere om de farer, der kan opstå i denne periode.
- Informer jeres leverandører, hvis nødvendigt.
- Overvej, hvilke værktøjer I ville ønske, I havde til de store salgsdage i 2025 (f.eks. overvåget anti-virus, SIEM logs, osv.).
- Vær særligt opmærksom på, at jeres webshop- og eller firmanavn kan blive misbrugt til f.eks. falske Facebook konkurrencer, phishingmails eller på anden måde udnytte jeres brand til svindel. Det er derfor vigtigt, at jeres medarbejdere er opmærksomme på dette, hvis kunder henvender sig med spørgsmål om f.eks. en konkurrence, I ikke kender til.
Vi håber, at disse råd kan hjælpe jer og jeres webshop. Ved at tage nogle enkle forholdsregler og forberede jer, kan I minimere risici og fokusere på det, der er vigtigst – nemlig jeres kunder og forretning.