Svindel og misbrug af brand: BAUHAUS bruger e-mærket til at tage ansvar for kundernes sikkerhed
Brand Protection
”Det var vigtigt for os at være proaktive og tage affære før, at vi stod med frustrerede kunder, som troede, at de havde handlet hos os, men i virkeligheden var blevet udsat for svindel”
Brian Fonnesbæk, Head of Ecommerce hos Bauhaus
Hvem i organisationen har ansvaret for anti-svindel?
”Det var ikke afklaret, hvor ansvaret lå. Det landede et sted midt imellem og kom også hurtigt op på direktionens bord. Til gengæld stod det hurtigt klart, at det var noget, vi ville gøre noget ved. Og så blev det i første omgang mig, der varetog det.”
Fik hjælp af e-mærket til hurtig nedtagning af svindelshops
Efter at have rakt ud til både myndigheder og erhvervsorganisationer blev Brian opfordret til at tage kontakt til e-mærkets anti-svindel-enhed:
”e-mærket fandt frem til 22 falske webshops, som i et eller andet omfang snyltede på BAUHAUS’ brand, og fik hurtigt fjernet dem.”
Rådgivning om svindel på sociale medier
For Brian og BAUHAUS handler det dog ikke kun om hurtigt at få fjernet svindelshops, som krænker deres brand. Det handler om at sikre deres kunder mod svindel hele vejen rundt:
”Vi har jo også haft udfordringer med svindel på Facebook. Og her kommer man ikke udenom en del manuelt arbejde, når svindlerne fx går ind og skriver på vores egne opslag. Til gengæld har e-mærkets anti-svindel-enhed kunnet rådgive om, hvordan vi får svindlen anmeldt til Meta og får de rigtige rettigheder i forhold til beskyttelse af vores brand på platformen.”
e-mærket-medlemskab med overvågning for at være proaktive
For Brian og BAUHAUS handler kampen mod svindel grundlæggende om at fastholde den høje troværdighed, de har hos deres kunder:
”BAUHAUS har en meget høj troværdighed, og det skal vi blive ved med. Derfor har vi også valgt at blive e-mærkede og få løbende overvågning, så vi kan være proaktive på det her og håndtere det, så vores kunder aldrig skal gå galt i byen.”