Martin er en af de mange danskere, som tøver, når webshoppen ikke er e-mærket

Martin Andersen kunne sagtens bruge en del tid på at finde produktet til den billigste pris. Så han var glad, da han endelig fandt en webshop, hvor han kunne få de eftertragtede højtalere 400 kroner billigere end noget andet sted.

Højtalerne kom bare aldrig, og i dag er tilgangen en anden. Nu kan han ligesom mange andre danskere helt finde på at fravælge webshops, som ikke har e-mærket.

Konvertering

”Min erfaring viste mig jo, at man godt kan lægge et arbejde i at undersøge webshoppen, men stadig komme galt afsted. I dag vælger jeg ofte webshops fra, hvis ikke de har e-mærket. Fordi jeg simpelthen ikke orker alt det bøvl, som jeg skulle igennem dengang. Jeg tænker, at hvis man betaler for at have e-mærket, så er det, fordi man virkelig går op i sine kunder”

Martin Andersen, Forbruger

Svindlet på nettet

Martin Andersen beskriver det selv som decideret pinligt, men ser man på udviklingen, er hans historie bare en af mange. For hver tredje dansker frygter at blive snydt på nettet. Og med god grund. Politiet anslår nemlig, at frygten hvert år bliver til virkelighed for ca. 64.000 danskere.

For Martin Andersen begyndte historien som for så mange andre … med et rigtig godt tilbud.

”Jeg var i markedet efter nogle højtalere, som alle steder kostede 3.400 kr. Til sidst fandt jeg en butik, der solgte dem til 3.000 lige ud. På Google Maps kunne jeg se, at de havde en fysisk adresse, så jeg tænkte, at den var god nok.”

Højtalerne kom dog aldrig, og efterfølgende fandt Martin ud af, at flere andre havde haft præcis samme oplevelse med webshoppen. Endda med akkurat samme højtalere.

Vælger webshops uden e-mærket fra

Martins historie er en af de sjældent lykkelige. For i modsætning til den store fortælling om online svindel, hvor 85 % ender med et økonomisk tab, lykkedes Martin i sidste ende med at få sine penge tilbage. Det krævede dog, at han gentagne gange gjorde indehaveren opmærksom på, at han ville anmelde ham til politiet.

Alligevel har oplevelsen fået ham til at skifte adfærd, når han handler på nettet:

”Min erfaring viste mig jo, at man godt kan lægge et arbejde i at undersøge webshoppen, men stadig komme galt af sted.” I dag fravælger jeg webshops, hvis ikke de har e-mærket. Jeg er simpelthen bekymret for mine penge. Jeg tænker, at hvis man betaler for at have e-mærket, så er det, fordi man virkelig går op i sine kunder.”

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at Martin ikke er alene med den holdning. Her siger hver anden forbruger, at han eller hun kan finde på at fravælge en webshop, som ikke er e-mærket.

Har I fået opdateret jeres certificering?

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, vejledninger og guides til e-handel og sikker shopping samt markedsføring. Vi sender 2-3 gange om måneden og du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Læs vores persondatapolitik for tilmelding til nyhedsbrev her.

Kontakt os

Udfyld formularen, så vender vi tilbage.