Medlemsbetingelser
For aftale om medlemskab af E-handelsfondens certificeringsordning e-mærket (herefter ”e-mærket”) gælder følgende generelle betingelser for alle medlemskaber hos e-mærket. De anførte vilkår er gældende, medmindre andet aftales. Betingelserne gælder fra indmeldelsestidspunktet, og den erhvervsdrivende erklærer sig ved indmeldelsen indforstået med at overholde de i aftalen fastsatte betingelser og vilkår samt fra certificeringstidspunktet at efterleve e-mærkets retningslinjer (https://www.emaerket.dk/retningslinjer) (herefter “retningslinjerne”).
En certificering betegnes som tidspunktet, hvor e-mærket bekræfter at medlemmet overholder alle kriterierne i retningslinjerne, og at medlemmet herefter er godkendt til at markedsføre sig med e-mærket.
1. Ikrafttræden, bindingsperiode og annulleringsret
Aftalen mellem e-mærket og den erhvervsdrivende er først indgået, når e-mærket har accepteret den erhvervsdrivendes ansøgning om at blive medlem af e-mærket. e-mærket er berettiget til at afvise ansøgning om medlemskab hos e-mærket.
Medlemskabet træder i kraft, når e-mærket modtager den erhvervsdrivendes indmeldelse og løber i 12 måneder. Medlemskabet fornyes automatisk med 12 måneder ad gangen, og løber indtil det bringes til ophør i overensstemmelse med de i pkt. 12 anførte vilkår om udmeldelse og ophævelse. Kopi af ordrebekræftelsen kan rekvireres ved at sende en mail til: info@emaerket.dk.
e-mærket eller den erhvervsdrivende kan uden begrundelse annullere aftalen op til 3 hverdage efter, at indmeldelsen er sket. Det kan aftales, at annulleringsretten bortfalder, hvis e-mærket igangsætter det juridiske arbejde med gennemgangen i løbet af de 3 hverdage. Dage mellem jul og nytår samt dagen efter Kr. Himmelfart medregnes ikke.
2. Betaling af medlemskab
Betaling for medlemskabet faktureres én gang årligt i den kalendermåned, hvor den erhvervsdrivende har indmeldt sig.
Medlemskabet kan betales enten på årsbasis eller månedsbasis. Ændring af betalingsform – fra månedlig til årlig betaling eller omvendt – kan ske med 30 dages varsel og træder i kraft ved næste medlemsperiode.
Medlemskontingentet beregnes på baggrund af det antal ansatte, der er registreret i virksomhedens CVR-nummer (ikke årsværk), og reguleres automatisk én gang årligt i forbindelse med faktureringen ud fra CVR-oplysningerne. Aktuelle priser fremgår af e-mærkets hjemmeside på www.emaerket.dk.
e-mærket forbeholder sig ret til løbende at justere medlemspakker og priser for at tilpasse sig medlemmernes behov og generelle markedsforhold. Eventuelle prisstigninger vil først træde i kraft, efter at den erhvervsdrivende har haft mulighed for at opsige sit medlemskab, jf. pkt. 12. Uafhængigt heraf kan e-mærket én gang årligt uden varsel regulere prisen i henhold til nettoprisindekset.
Ved for sen betaling pålægges rente i henhold til Nationalbankens diskonto med tillæg af 1,5 % pr. påbegyndt måned. Dette gælder både ved kortbetaling og FIK-betaling. Derudover kan der opkræves rykkergebyr i overensstemmelse med renteloven.
2.1 Betalingsformer og –betingelser
Betaling med kort (både årligt og månedligt):
Månedsbetaling kan kun ske ved betaling med betalingskort.
Ved tilmelding til kortbetaling accepterer den erhvervsdrivende, at e-mærket må trække medlemskontingentet automatisk – enten årligt eller månedligt, afhængigt af valgt betalingsform – indtil medlemskabet ophører. Det første træk sker ved indmeldelse.
Såfremt det registrerede betalingskort udløber eller ønskes ændret, kan nye kortoplysninger tilføjes via “Min konto” på mit.emaerket.dk.
e-mærket er berettiget til at kræve, at et gyldigt betalingskort tilknyttes aftalen, og at første trækning er gennemført, førend certificeringsprocessen påbegyndes.
Den erhvervsdrivende kan til enhver tid tilbagekalde sin tilladelse til automatisk korttræk. Ved tilbagekaldelse overgår medlemskabet til årsbetaling via FIK. Hvis aftalen ikke er opsagt rettidigt jf. pkt. 12, eller der ikke foreligger gyldige kortoplysninger, forbeholder e-mærket sig ret til at opkræve det fulde restbeløb af medlemskontingentet med 10 dages betalingsfrist.
FIK betaling (kun ved årsbetaling):
Ved valg af betaling via FIK forfalder kontingentet 14 dage efter indmeldelsen. Almindelig bankoverførsel accepteres ikke.
3. Ændring af medlemskab
Den erhvervsdrivende har mulighed for at ændre sit medlemskab til en større eller mindre medlemspakke, afhængigt af behov og forudsætninger. Ændringer kan foretages via medlemsportalen mit.emaerket.dk eller ved skriftlig henvendelse til info@emaerket.dk. Ændringen er gældende, når den er bekræftet af e-mærket.
Når ændringen træder i kraft påbegyndes en ny medlemsperiode på 12 måneder, som herefter fornyes automatisk med 12 måneder ad gangen, medmindre medlemskabet opsiges i henhold til reglerne i pkt. 12.
3.1 Opgradering til større medlemspakke
Den erhvervsdrivende kan til enhver tid opgradere sit medlemskab til en større medlemspakke. Opgraderingen træder i kraft med øjeblikkelig virkning, forudsat at der ikke er udestående betalinger.
Ved opgradering opkræves medlemskontingentet for det nye medlemskab med det samme.
Allerede betalt kontingent for den nye medlemsperiode vil blive krediteret og fratrukket kommende betalinger, indtil det er fuldt modregnet.
Allerede betalt kontingent modregnes som rabat i den første eller de første betalinger.
3.2 Nedgradering til mindre medlemspakke
Den erhvervsdrivende kan nedgradere sit medlemskab til en mindre medlemspakke, med undtagelse af Startup-medlemskabet.
Nedgraderingen kan ske med én måneds varsel til udgangen af den igangværende medlemsperiode. Ændringen træder i kraft ved begyndelsen af den efterfølgende medlemsperiode.
En nedgradering berettiger ikke til hel eller delvis refusion af kontingentet for den igangværende medlemsperiode – uanset hvornår ændringen meddeles.
4. Særligt for Startup-medlemskab
Den erhvervsdrivende kan have et Startup-medlemskab i to år, hvorefter medlemskabet automatisk opgraderes til et Basis-medlemskab.
5. BrandGuard
Den erhvervsdrivende kan anmode e-mærket om bistand til at nedtage indhold eller sider med åbenlyse varemærkekrænkelser på internettet. Denne service tilbydes af e-mærket mod merbetaling jf. særskilt prisliste, hvis det ikke er inkluderet i medlemskabet.
Anmoder den erhvervsdrivende e-mærket om denne service, giver den erhvervsdrivende fuldmagt til, at e-mærket håndhæver den erhvervsdrivendes intellektuelle ejendomsrettigheder ved at:
e-mærket, eller én af e-mærkets underleverandører, kan foretage enhver passende handling, direkte eller via tredjeparter, som e-mærket eller dennes underleverandører finder nødvendig – herunder at afsende ‘cease and desist orders’ (ophørsanmodninger) til tredjeparter, som krænker den erhvervsdrivendes rettigheder.
6. Tillægsbetingelser for e-mærket Reviews
6.1 Adgang og anvendelse
Medlemmer med et Basis-, Plus- eller Premium-medlemskab kan aktivere e-mærket Reviews, forudsat at deres webshop er certificeret med e-mærket.
Visning af e-mærket Reviews må kun ske ved brug af de widgets og andre øvrige materialer, som e-mærket stiller til rådighed. Det er ikke tilladt at anvende egne visuelle løsninger, logoer eller formuleringer, der henviser til e-mærket Reviews.
Ved ophør af medlemskabet eller ved tab af retten til at anvende e-mærkets certifikat, ophører adgangen til e-mærket Reviews automatisk. I sådanne tilfælde kan e-mærket opsige adgangen uden varsel og uden kompensation. Data, der allerede er indsamlet, vil fortsat vises på certifikatsiden i op til 12 måneder efter ophør.
Den erhvervsdrivende forpligter sig til at anvende e-mærket Reviews i overensstemmelse med god markedsføringsskik og hæderlige forretningsprincipper.
Med et Plus- eller Premium-medlemskab har virksomheden også mulighed for at aktivere e-mærket Reputation Manager, som er en udvidelse af e-mærket Reviews.
6.2 Teknisk adgang og datagrundlag
e-mærket skal have teknisk adgang til webshoppen, med henblik på at hente nødvendige ordredata automatisk. Den erhvervsdrivende er forpligtet til at sikre en fuldstændig og opdateret ordreliste samt adgang til alle relevante ordrer.
Minimumskrav til ordresvar:
-
Ordre-ID
-
Ordredato
-
Ordrestatus
-
Kundens navn, e-mail, telefonnummer og adresse (inkl. postnummer, by og land)
-
Produkt-ID for ordrelinjer
Ekspeditionsdato(er) skal enten være inkluderet i ordresvaret eller leveres i et særskilt ekspeditionssvar.
Minimumskrav til produktsvar:
-
Produkt-ID
-
Produktnavn
-
Lagerstatus (positiv/negativ eller antal på lager)
Såfremt adgang til disse oplysninger ikke kan sikres, kan e-mærket Reviews ikke anvendes. Det er den erhvervsdrivendes ansvar at opsige aftalen, hvis adgang ikke kan etableres.
6.3 Ratings og anmeldelser
Ved brug af e-mærket Reviews accepterer den erhvervsdrivende, at der kan fremkomme både positive og negative bedømmelser. Da systemet udelukkende viser stjerne-rating uden fritekst, gives der ikke mulighed for at tage til genmæle.
Ved aktivering af e-mærket Reputation Manager kan den erhvervsdrivende dog tage til genmæle i forhold til anmeldelser med fritekst, der offentliggøres på e-mærkets certifikatside.
e-mærket udsender automatisk en opfordring til anmeldelse (invitationsmail) efter gennemført ordre. Den erhvervsdrivende vælger selv, inden for en af e-mærket fastsat grænse, hvor lang tid der må gå fra ordren er afgivet, til mailen udsendes.
Der sendes automatisk mails til alle kunder, der gennemfører en ordre, medmindre kunden udtrykkeligt har frabedt sig at modtage sådanne henvendelser fra e-mærket.
6.4 Håndtering af anmeldelser og misbrug
Den erhvervsdrivende er ikke berettiget til at få slettet eller ændret en bedømmelse, medmindre e-mærket vurderer, at der foreligger misbrug af anmeldelsesadgangen.
Ved mistanke om misbrug kan den erhvervsdrivende kontakte e-mærket. e-mærket foretager herefter en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for at:
-
slette eller suspendere en anmeldelse
-
blokere en specifik kunde fra at anmelde
e-mærket kan markere anmeldelser som “under vurdering” og vil træffe afgørelse om offentliggørelse senest 7 hverdage efter modtagelse.
6.5 e-mærkets rettigheder og ansvar
e-mærket forbeholder sig ret til at afvise, suspendere eller slette anmeldelser fra både Reviews og Reputation Manager, hvis indholdet:
-
er uforståeligt
-
indeholder grove, krænkende eller injurierende udtalelser
-
offentliggør personoplysninger uden samtykke
-
indeholder kreditkort-, kontooplysninger, CPR-numre eller anden følsom information
-
er falsk eller i strid med lovgivningen
e-mærket kan endvidere suspendere en kundes adgang til at anmelde, hvis der er tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, at anmeldelsesfunktionen misbruges.
Anmeldelser kan også fjernes, hvis e-mærket vurderer, at offentliggørelse kan påføre e-mærket selv et erstatnings- eller strafansvar.
6.6 Aftaleoverholdelse og ophør
Den erhvervsdrivende accepterer, at e-mærket er berettiget til at handle på baggrund af oplysninger, som fremkommer i forbindelse med brugen af e-mærket Reviews.
Afskæring af systemets adgang til ordrer – helt eller delvist – anses som væsentlig misligholdelse og berettiger e-mærket til at ophæve aftalen uden varsel og uden kompensation.
7. Benyttelse af e-mærket
7.1 Generelle betingelser for brug
e-mærket og det tilhørende certifikat må først anvendes, når webshoppen er blevet gennemgået og godkendt af e-mærkets jurister i overensstemmelse med e-mærkets retningslinjer.
Efter certificeringen må e-mærket kun bruges i forbindelse med det domæne (URL), som er angivet i medlemskabet. Certificeringen omfatter ikke subdomæner, sprogversioner eller andre tilknyttede webadresser, medmindre andet er skriftligt aftalt med e-mærket.
Den erhvervsdrivende må kun anvende e-mærket i sin markedsføring i overensstemmelse med de til enhver tid gældende guidelines for brug af e-mærket, herunder materialer i e-mærkets markedsføringspakke.
e-mærket kan stille krav om, at specifikke brancher udelukkende anvender branchespecifikt markedsføringsmateriale. Dette gælder enhver visning eller henvisning til e-mærket.
Det er ikke tilladt offentligt at oplyse om medlemskab af e-mærket, eller på anden måde markedsføre sig med e-mærket, hvis den tilknyttede webshop ikke er certificeret. Markedsføring af medlemskab uden certificering kræver særskilt skriftlig aftale med e-mærket.
7.2 Uberettiget brug
Enhver brug af e-mærket, der sker i strid med ovenstående, betragtes som uberettiget og kan sanktioneres med dagbøder på kr. 1.000 pr. dag – pr. webshop (URL).
Dette omfatter blandt andet følgende situationer:
-
e-mærket vises på en webshop, som aldrig har været certificeret, eller hvor certificeringen er bortfaldet.
-
e-mærket vises på en anden webshop tilhørende den erhvervsdrivende, som ikke er certificeret af e-mærket.
-
e-mærket forbeholder sig ret til at søge fogedforbud mod uberettiget brug uden krav om sikkerhedsstillelse.
7.3 Visning af e-mærket på webshoppen
En certificeret webshop har mulighed for at synliggøre sin certificering ved hjælp af e-mærkets digitale widget eller billedfiler.
Antallet og placeringen af e-mærket på webshoppen er valgfrit, men logoet må ikke ændres eller tilpasses ud over de designmuligheder, der er defineret i widgetdesigneren, guidelines eller i øvrigt materiale tilgængeligt via mit.emaerket.dk.
e-mærket forbeholder sig ret til at kræve fjernelse af digitalt materiale, som er ændret i strid med gældende designretningslinjer.
e-mærket kan løbende opdatere sine guidelines for brug af e-mærket.
8. e-mærkets forpligtelser, rettigheder og ansvar
e-mærket forpligter sig til at administrere certificeringsordningen i overensstemmelse med retningslinjerne, herunder at påse at retningslinjerne overholdes af de erhvervsdrivende, der er certificeret.
Ændringer i retningslinjerne kan ske med rimeligt varsel.
e-mærket forpligter sig til at foretage løbende kontrol af certificerede webshops og er berettiget til at gennemføre stikprøvekontrol uden varsel på alle certificerede webshops.
e-mærket påtager sig intet ansvar, hverken over for den erhvervsdrivende eller tredjemand, for hvorvidt den erhvervsdrivende overholder retningslinjerne og/eller gældende ret.
10. Den erhvervsdrivendes forpligtelser
Den erhvervsdrivende har pligt til:
1. At overholde aftalens fastsatte betingelser samt fra certificeringstidspunktet at efterleve de til enhver tid gældende retningslinjer for e-mærket.
2. At informere e-mærket om ændringer hos den erhvervsdrivende og/eller på dennes webshop (URL), der vedrører e-mærkets retningslinjer, samt oplysninger om kontaktpersoner.
3. At tilpasse webshoppen i henhold til e-mærkets anvisninger.
4. At tillade, at e-mærket foretager testkøb uden omkostninger for e-mærket i forbindelse med certificeringsprocessen og de efterfølgende stikprøver og løbende kontroller af den certificerede webshop (URL).
5. At benytte e-mærkets logo i overensstemmelse med e-mærkets guidelines herfor (https://www.emaerket.dk/medlemsbetingelser#guidelines).
6. Straks at fjerne e-mærket fra webshoppen, såfremt de af e-mærket påpegede ændringer ikke foretages inden for den af e-mærket anviste frist.
7. At tillade scraping af offentligt tilgængelige oplysninger på webshoppen, herunder, men ikke begrænset til:
-
Webshopsystem
-
Meta keywords + description
-
CVR-nr.
-
Telefon nr.
-
Side med kontaktinformationer
-
”Om os”-side og lign. undersider
-
Handelsbetingelser
-
Produkter
-
Varegrupper
-
Brug eller misbrug af e-mærket
-
Brug af andre trustmarks
Der anvendes en webcrawler, som i en automatiseret proces foretager datascraping og derved indsamler udvalgte, relevante offentligt tilgængelige informationer fra medlemmernes webshops. Disse informationer analyseres og sammenholdes efterfølgende med andre data, således at eventuelle ændringer eller uoverensstemmelser registreres. Dermed sker der en løbende monitorering af det relevante indhold, eksempelvis handelsbetingelser. Når webcrawleren besøger en webshop, vil den enten identificere sig som EmaerketBot i user agent eller anvende en anonym user agent, afhængigt af platform.
11. Fortrolighed
e-mærket er forpligtet til fortroligt at behandle dokumenter, tekniske oplysninger samt øvrige oplysninger, som den erhvervsdrivende måtte meddele e-mærket forud for eller efter indgåelsen af medlemskabet. e-mærket træffer alle nødvendige foranstaltninger til hemmeligholdelse af sådanne oplysninger meddelt i medfør af tilslutning til e-mærket, ligesom e-mærket pålægger sine ansatte ovennævnte fortrolighedsforpligtelse.
12. Udmeldelse og ophævelse
Den erhvervsdrivende er berettiget til at opsige medlemskabet ved skriftlig meddelelse til e-mærket med en måneds varsel til udgangen af en medlemsperiode. Udmeldelse kan ske via mit.emaerket.dk. Udmeldelse berettiger ikke den erhvervsdrivende til hel eller delvis fritagelse for betaling for en igangværende medlemsperiode, uanset tidspunktet for udmeldelse.
Den erhvervsdrivende anses ikke for at være udmeldt blot fordi den erhvervsdrivende lukker sin virksomhed, uanset årsagen hertil, eller fordi den erhvervsdrivende sælger eller lukker sin webshop, uanset årsagen hertil. Det betyder, at den erhvervsdrivende aktivt skal udmelde sig, uanset årsagen hertil.
e-mærket kan opsige medlemskabet til udgangen af en medlemsperiode eller med et rimeligt varsel, hvis det findes nødvendigt.
Ved den erhvervsdrivendes væsentlige misligholdelse af aftalen, herunder manglende overholdelse af e-mærkets retningslinjer efter certificering, er e-mærket berettiget til – uden varsel – at ophæve medlemskabet med den virkning, at den erhvervsdrivende ikke længere er medlem af e-mærket, ligesom den erhvervsdrivende øjeblikkeligt fratages adgangen til at anvende e-mærket med tilhørende certifikatside. Ophævelse af medlemskabet fritager ikke den erhvervsdrivende for betaling af den fulde medlemsperiode.
Efter ophør af medlemskabet – uanset årsagen hertil – er den erhvervsdrivende forpligtet til at bringe enhver brug af e-mærket til ophør. Uberettiget brug af e-mærket kan imødegås ved et fogedforbud uden sikkerhedsstillelse.
12.1 Særlige vilkår før certificering
Såfremt den erhvervsdrivende tidligere har udvist særligt grov adfærd, der er i strid med god markedsføringsskik, eller almindelig hæderlig forretningskik, er e-mærket berettiget til, uden varsel, at ophæve eller afvise medlemskabet med den virkning, at den erhvervsdrivende ikke længere er, eller ikke kan blive, medlem af e-mærket.
Ved afgørelsen skal der lægges vægt på:
1. Karakteren af den adfærd der er udvist, herunder grovheden,
2. hvorvidt adfærden er gentagende, og hvorvidt den fremstår systematisk, og/eller
3. omfanget af skadevirkninger for forbrugere, øvrige erhvervsdrivende eller samfundet generelt.
13. Udstedelse af påbud, suspendering og fratagelse af e-mærket
e-mærket kan træffe afgørelser i sager om, hvorvidt en certificeret webshop har overholdt e-mærkets retningslinjer eller gældende ret. e-mærket kan tage en sag op af egen drift eller på baggrund af eksempelvis løbende kontrol, stikprøve eller klage over webshoppen.
e-mærket kan:
1. Påbyde den erhvervsdrivende at redegøre for -og/eller ændre sin adfærd eller handelspraksis,
2. suspendere den erhvervsdrivendes adgang til at anvende mærket,
3. fratage den erhvervsdrivendes adgang til at anvende mærket.
e-mærket vurderer på baggrund af sagens karakter, hvilken sanktion (påbud, suspension eller fratagelse), der skal anvendes. e-mærket lægger i sin bedømmelse vægt på karakteren af overtrædelsen, overtrædelsens grovhed og i hvilket omfang overtrædelsen berører forbrugerne, øvrige erhvervsdrivende eller samfundet generelt.
13.1. Påbud
e-mærket har mulighed for ved påbud at pålægge den erhvervsdrivende inden for en nærmere fastsat frist at redegøre for -og/eller ændre sin adfærd eller handelspraksis. e-mærket vil herefter tage stilling til, om den erhvervsdrivende lever op til påbuddet. Reagerer den erhvervsdrivende ikke på påbuddet, kan e-mærket træffe afgørelse om suspension eller fratagelse af mærket for den erhvervsdrivendes webshop.
Den erhvervsdrivende kan klage til e-mærkets klageinstans over et udstedt påbud, se pkt. 13.4.
Betingelser for udstedelse af påbud:
13.1.1 Når en erhvervsdrivende har overtrådt e-mærkets retningslinjer, herunder eventuelt udvist adfærd i strid med almindelig hæderlig forretningsskik.
13.1.2 Når en erhvervsdrivende ikke inden for en nærmere fastsat frist har rettet forhold, der er påpeget i forbindelse med eksempelvis løbende kontrol, stikprøve eller en konkret henvendelse.
13.2. Suspension af e-mærket
Ved en suspension bliver den erhvervsdrivende pålagt at fjerne e-mærket, og alle henvisninger til e-mærket, fra sin webshop midlertidigt indtil suspensionen ophører.
Den erhvervsdrivende får tilsendt suspensionen med en frist på tre hverdage til at komme med indsigelser imod suspensionen. Indsigelser har ikke opsættende virkning.
Gør den erhvervsdrivende indsigelse, foretager e-mærket en vurdering af, om suspensionen skal gennemføres på trods af indsigelsen. Afgørelse om gennemførsel af suspensionen sendes til den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende kan klage til e-mærkets klageinstans over en afgørelse om suspension. Se pkt. 13.4.
Betingelser for suspension af e-mærket:
e-mærket kan vælge midlertidigt at suspendere et medlem i følgende tilfælde:
13.2.1 Manglende efterlevelse af påbud udstedt af e-mærket, eller
13.2.2 sagsanlæg eller offentlig kritik (vedr. e-handel) fra Forbrugerombudsmanden eller af anden tilsynsmyndighed, eller
13.2.3 grov eller gentagen overtrædelse af e-mærkets retningslinjer, eller
13.2.4 den erhvervsdrivende udviser en adfærd, som er i strid med almindelig hæderlig forretningsskik.
Den erhvervsdrivende er i suspensionsperioden stadig medlem af e-mærket, men vil ikke fremgå af listen over certificerede webshops på e-mærkets hjemmeside, ligesom henvisninger til e-mærket ikke må fremgå af virksomhedens webshop eller af øvrigt markedsføringsmateriale.
Når suspensionsperioden ophører, er den erhvervsdrivende igen berettiget til at benytte e-mærket, såfremt retningslinjerne overholdes.
Suspenderede virksomheder vil blive offentliggjort på e-mærkets hjemmeside og på certifikatet sammen med en kort begrundelse for suspensionen, der vil være synlig i op til 12 måneder. Dog maksimalt i den periode webshoppen er suspenderet.
Forefindes certifikatet eller henvisninger til e-mærket på den erhvervsdrivendes webshop eller i øvrigt i den erhvervsdrivendes markedsføringsmateriale efter suspensionsperiodens start, betragtes dette som uberettiget brug og kan sanktioneres med dagbøder á kr. 1.000, – jf. pkt. 7.
13.2.5. Strakssuspension
e-mærket kan i særlige tilfælde træffe afgørelse om suspension, uden forudgående påbud, såfremt den erhvervsdrivende har overtrådt e-mærkets retningslinjer eller har udvist adfærd, der er i grov strid med god markedsføringsskik, eller almindelig hæderlig forretningskik. Ved afgørelsen skal der lægges vægt på:
1. Karakteren af den adfærd der er udvist, herunder grovheden,
2. hvorvidt adfærden er gentagende, og hvorvidt den fremstår systematisk, og/eller
3. omfanget af skadevirkninger for forbrugere, øvrige erhvervsdrivende eller samfundet generelt.
I så fald kan den erhvervsdrivende samtidig med suspensionen have mulighed for at gøre indsigelse imod suspensionen indenfor en, af e-mærket, nærmere bestemt frist uden at dette har opsættende virkning. e-mærket kan på baggrund af den erhvervsdrivendes indsigelse lade suspensionen ophøre.
13.3 Fratagelse af e-mærket
Ved en fratagelse af mærket bliver den erhvervsdrivende pålagt at fjerne e-mærket fra sin webshop samt øvrigt markedsføringsmateriale. Aftaleforholdet mellem e-mærket og den erhvervsdrivende ophører ved fratagelsen af mærket, idet aftale og mulighed for dagbodssanktion, jf. nedenfor, dog fortsat består.
Den erhvervsdrivende får tilsendt en fratagelse med en frist på tre hverdage til at komme med indsigelser imod fratagelsen. Indsigelser har ikke opsættende virkning.
Gør den erhvervsdrivende indsigelse, foretager e-mærket en vurdering af, om fratagelsen skal gennemføres på trods af indsigelsen. Afgørelse om gennemførsel af fratagelsen sendes til den erhvervsdrivende.
Den erhvervsdrivende kan klage til e-mærkets klageinstans over en afgørelse om fratagelse. Se pkt. 13.4.
Betingelser for fratagelse af e-mærket:
e-mærket kan fratages medlemmer i følgende tilfælde:
13.3.1 Manglende efterlevelse af påbud udstedt af e-mærket, eller
13.4.2 certifikatet har været suspenderet, og den erhvervsdrivende har ikke ændret sin adfærd væsentligt på tidspunktet hvor suspensionen udløber, eller
13.3.3 manglende efterlevelse af afgørelser fra de af Erhvervsministeriet godkendte private klagenævn, herunder Forbrugerklagenævnet, samt eventuelle påbud eller krav fra øvrige relevante tilsynsmyndigheder, herunder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden, medmindre sagen indbringes for klageinstans eller domstolene, eller
13.3.4 grov eller gentagen overtrædelse af e-mærkets retningslinjer, eller
13.3.5 den erhvervsdrivende udviser en adfærd, der er i strid med almindelig hæderlig forretningsskik.
e-mærket kan på baggrund af den erhvervsdrivendes indsigelse annullere afgørelsen om fratagelsen eller ændre afgørelsen til suspension.
Forefindes e-mærket på den erhvervsdrivendes webshop eller i øvrigt i den erhvervsdrivendes markedsføringsmateriale efter fratagelsen, betragtes dette som uberettiget brug og kan sanktioneres med dagbøder á kr. 1.000, – jf. pkt. 7.
Den erhvervsdrivende er ved fratagelse af mærket og ophør af medlemskabet ikke berettiget til at få tilbagebetalt evt. indbetalt kontingent for perioden efter fratagelse af mærket.
Ved fratagelse af mærket og tilhørende medlemskab kan den erhvervsdrivende først efter 12 måneder på ny søge om medlemskab af e-mærket. Den erhvervsdrivende skal i den forbindelse igennem en ny certificeringsprocedure på lige fod med nye medlemmer. Der vil i denne vurdering ligeledes blive lagt vægt på, om den erhvervsdrivende i perioden fra fratagelsen og frem til ansøgningstidspunktet har ændret den adfærd, der var årsag til fratagelsen.
Virksomheder, der har fået frataget e-mærket vil blive offentliggjort på e-mærkets hjemmeside og på certifikatet sammen med en kort begrundelse for fratagelsen. Dette vil være synligt i 12 måneder.
13.4. Klageinstans
Afgørelser truffet i medfør af ovenstående, kan af den erhvervsdrivende påklages til e-mærkets særlige klageinstans. Afgørelser kan desuden indbringes for klageinstansen af et mindretal i e-mærkets bestyrelse.
Klagen skal sendes på e-mail til jura@emaerket.dk og skal være e-mærket i hænde senest fire uger efter, at afgørelsen er truffet. Indgivelse af klage har ikke opsættende virkning, medmindre andet bestemmes af klageinstansens formand.
e-mærkets bestyrelse fastlægger klageinstansens forretningsorden. Klageinstansen sammensættes således at forbruger- og erhvervsinteresser er ligeligt repræsenteret. Formanden for klageinstansen skal opfylde de almindelige betingelser for at være dommer.
14. Erstatning
Det er mellem e-mærket og den erhvervsdrivende aftalt, at e-mærket ikke kan ifalde erstatningsansvar som følge af handlinger, undladelser m.m. foretaget i forbindelse med e-mærkets afgørelser truffet i medfør af medlemsbetingelserne og retningslinjerne. Desuden kan e-mærket ikke gøres ansvarlig i forbindelse med e-mærkets vejledning og services, medmindre andet følger af dansk rets ufravigelige regler.
15. Ansvarsfraskrivelse
Det er mellem e-mærket og den erhvervsdrivende aftalt, at e-mærket ikke kan gøres ansvarlig for vejledning, guides og øvrige services, der stilles til rådighed af e-mærket eller af e-mærkets samarbejdspartnere, medmindre andet følger af dansk rets ufravigelige regler.
Alt materiale stillet til rådighed er alene ment som vejledning, og den erhvervsdrivende er selv ansvarlig for brugen og resultatet heraf.
16. Overdragelse
Den erhvervsdrivende har ikke ret til at overdrage eller sælge retten til brug af e-mærket, jf. pkt. 7, til tredjemand, selvom brugen af e-mærket sker på samme domæne (URL).
Såfremt webshoppen (URL) sælges, og den nye ejer ønsker medlemskab, skal webshoppen certificeres på ny førend e-mærket kan anvendes.
17. Lovvalg og værneting
Medlemsbetingelserne er underlagt dansk ret. Enhver tvist mellem parterne vedrørende medlemsbetingelserne, og som ikke vedrører afgørelser truffet af e-mærket i medfør af retningslinjerne, skal anlægges ved Sø- og Handelsretten i København eller såfremt Sø- og Handelsretten ikke har kompetence, Københavns Byret.
18. Persondata
Du kan læse om e-mærkets behandling af persondata her: https://www.emaerket.dk/persondatapolitik.
Medlemsbetingelserne er sidst revideret i 2. kvartal 2025