Forbrugeren nu bedre stillet ved fortrydelse af en vare

6. maj 2010

EU-domstolen har netop afsagt en dom, hvor du som forbruger stilles bedre, hvis du fortryder et køb - uanset hvilket EU-land den netbutik, du har handlet i, er tilknyttet. Det gælder, at forbrugeren skal stilles, som var købet aldrig indgået, hvis forbrugeren fortryder sit køb.

Det betyder konkret, at fortryder du dit netkøb, inden fortrydelsesperioden er udløbet, skal du have det fulde købsbeløb refunderet SAMT forsendelsesbeløbet. Dog skal du selv betale returfragten.

Denne konklusion er ikke ny i forhold til dansk lovgivning og praksis. Ifølge Forbrugeraftaleloven skal forbrugeren nemlig ikke betale andet end returfragten, hvis han/hun fortryder sit køb.

Dommen her sikrer dig altså bedre som forbruger. Uanset om du handler i danske eller udenlandske netbutikker, er du sikker på, at du kan fortryde dit køb, uden at du taber penge på det.

Klik her og læs om hvorfor du skal vælge en e-mærket netbutik.Klik her og læs om hvorfor du skal vælge en e-mærket netbutik.

©2024 emaerket.dk