6. februar 2014
En splinterny klippemaskine af mærket Panasonic til 2,00 kroner. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det var det også. Udgangspunktet for enhver aftale om køb af vare på en netbutik er en bindende aftale, men hvordan er man egentlig stillet, når man glemmer et eller flere nuller i prisen? I eksemplet med klippemaskinen fik sælger medhold i Forbrugerklagenævnet. Sådan går det dog ikke altid. Læs her hvordan du stiller dig bedst i forhold til prisfejl.
Når snakken falder på prisfejl skelner man juridisk mellem, hvorvidt kunden var i god eller ond tro. Altså om kunden ved eller burde have vidst, at der var tale om en fejl ved varens pris. Det kan naturligvis være svært at definere præcist hvor grænsen mellem god og ond tro går. Derfor beror afgørelsen altid på en konkret vurdering i den enkelte sag. Nogle af de væsentligste kriterier for denne vurdering er:
Der findes ingen facitliste for, hvordan en sag om prisfejl afgøres, hvis den indbringes for Forbrugerklagenævnet. Der er dog en række ting, du selv kan gøre, som vil stille dig bedre:
Har du lavet en prisfejl, og er i tvivl om, hvordan du er stillet i den konkrete sag, så kontakt e-mærkets medlemsservice for råd og vejledning.
Ring til e-mærkets medlemsservice på tlf. 4485 8590 eller send en mail til medlemsservice@emaerket.dk.medlemsservice@emaerket.dk