Jo flere trin der er fra besøg til salg på en webshop, des mindre chance er der for, at en besøgende i sidste ende bliver til en kunde. Derfor arbejder webshops landet over konstant på at forenkle og forkorte købsprocessen på netop deres webshop.
Skriv dit nummer, så klarer vi resten
Et værktøj, der benyttes af mange, er at lade systemet udfylde alle nødvendige kontaktoplysninger automatisk, hvis blot den besøgende f.eks. indtaster sit telefonummer. Den metode er som sådan rigtig god, men gør man det ikke korrekt, risikerer man at overtræde persondatalovens § 41 stk. 3. Kort fortalt handler det om at give uvedkommende adgang til personlige oplysninger.
Tilbagevendende kunder kan skabe problemer
Trækker systemet informationerne fra et offentligt tilgængeligt register som f.eks. Krak, er der ingen problemer. Er der derimod tale om informationer, den besøgende i forbindelse med et tidligere køb har indtastet, er sagen en anden. Dette setup giver nemlig mulighed for, at andre, blot ved at indtaste et telefonnummer, kan få adgang til alt fra mail- og fysisk adresse til personnumre på personer, der aldrig har givet tilladelse til dette, og som måske endda har valgt at oplysningerne ikke skal være synlige i de offentligt tilgængelige registre.
En adgangskode klarer ærterne
Den bedste måde at sikre, at tidligere indtastede oplysninger ikke kan tilgås af uvedkommende, er at lade kunden indtaste et password sammen med sit telefonnummer eller sin mailadresse. Tilbagevendende kunder skal ganske enkelt logge ind, for at hente kontaktoplysningerne.
Har du spørgsmål til din håndteringen af persondata, eller er du i tvivl om, hvorvidt den måde dine kunders kontaktoplysninger udfyldes automatisk på din webshop er i tråd med lovgivningen, så kontakt os på medlemsservice@emaerket.dk. Her sidder vores jurister klar til at hjælpe.