Datatilsynet har netop offentliggjort de fire overordnede temaer, som vil være deres fokus for tilsynet i resten af 2019.
De fire temaer er 1) databehandlere, 2) den daglige overvågning, 3) databeskyttelse i forbindelse med ansættelsesforhold samt 4) automatiske afgørelser og profilering.
Under temaet den daglige overvågning ligger bl.a. et fokus på kunders købshistorik. Altså, hvorvidt fx webshops opfylder oplysningspligten, og hvor lang tid oplysningerne opbevares.
Når du som dataansvarlig i din webshop indsamler personoplysninger om kunder, skal du som dataansvarlig give kunderne en række oplysninger. Dette er med til at skabe åbenhed omkring behandlingen og mulighed for, at kunderne kan bede om indsigt i, hvilke oplysninger der behandles om dem og mulighed for at kræve, at urigtige oplysninger slettes, berigtiges m.v. Herudover skal du som dataansvarlig sikre sig, at de indsamlede personoplysninger ikke opbevares længere end nødvendigt, ligesom den dataansvarlige skal have hjemmel til at behandle oplysningerne.
Er du i tvivl om, hvorvidt du giver dine kunder de rette oplysninger, når du indsamler personoplysninger om dem? Og er det uklart, hvor længe du må opbevare disse oplysninger?
Så lyt til afsnit #3 af vores GDPR-podcastserie, hvor vi, sammen med Datatilsynet selv, tager fat på netop opbevaring af informationer om dine kunder.
Er du e-mærket kan du også altid kontakte medlemsservice og få juridiske vejledning.