Det kan godt betale sig at have styr på sin markedsføring
I hvert fald er det endt med at blive en dyr affære for Fibia P/S at bruge e-boks som markedsføringskanal. De har nemlig fået en bøde på 964.600 kr. efter Forbrugerombudsmanden har meldt virksomheden til politiet.
Bøden, som Fibia har accepteret at betale, kommer af, at internetudbyderen via e-boks har sendt breve ud til 9.646 borgere i en række kommuner. I brevene opfordrer Fibia til at overveje at bestille fibernet gennem dem. Det er Lolland, Odsherred og Kalundborg Kommuner, der har sendt brevene ud for Fibia.
Dette vurderer Forbrugerombudsmanden altså er i strid med markedsføringsloven, da Fibia sender markedsføring afsted uden at have det nødvendige samtykke til dette.
Om sagen siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, selv.
”Virksomheder må kun sende reklamer via elektronisk post, hvis modtageren har givet samtykke til at modtage reklamerne. Så simpel er loven vedrørende spam. Fibia kan ikke omgå spamforbuddet ved at få kommunerne til at skrive til borgerne via e-Boks.”
Kan blive rigtig dyrt
Hos e-mærket lyder der en meget klar opfordring fra chefjurist, Camilla Engel Post. Du bliver nødt til at have styr på reglerne for markedsføring. Ellers kan det blive en dyr fornøjelse for din virksomhed.
”Det sker desværre tit, at vi ser disse tilfælde, hvor virksomheder ikke har været sat godt nok ind i reglerne. Markedsføringsloven stiller skrappe krav til, hvornår man må sende uanmodet elektronisk markedsføring, og har man ikke styr på reglerne, kan det ende med at blive en dyr fornøjelse at lave markedsføring for din virksomhed”, siger Camilla Engel Post.
Er du i tvivl om reglerne, kan du som e-mærket medlem gå ind på Mit e-mærke og hente en af vores mange juraguides. Blandt andet, hvordan du undgår at løbe ind i spambøder, eller hvordan vi giver dig råd til at lave markedsføring på de sociale medier.
Er du i tvivl om noget som helst, kan du desuden altid kontakte os. Så vil vi prøve at hjælpe så godt, vi kan.
Læs hele pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden her.