Hele 2.257 sager om markedsføring blev afsluttet i 2013, en firedobling siden 2008. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2013, der netop er blevet offentliggjort.
Særligt salg via internettet er et område, hvor forbrugerombudsmand Henrik Øe har strammet kursen. Et af indsatsområderne er de såkaldte uanmodede henvendelser eller spam. Knap 15.000 klager landede således i forbrugerombudsmandens spampostkasse sidste år, og overtrædelse af spamlovgivningen er noget, han har særligt fokus på i år.
Intet loft over bødestørrelser
Nyt værktøj introduceret
I et forsøg på at styrke indsatsen over for blandt andet spam, har forbrugerombudsmanden fået et nyt værktøj i sin værktøjskasse. Det betyder, at det nu er muligt at uddele administrative bøder i rene tilståelsessager. Det gør sagsbehandlingsprocessen langt mere smidig, og betyder, at spamsager kan lukkes hurtigere end før.