Den 3. december 2018 træder et forbud imod geoblocking i kraft. Det udspringer af EU’s forordning om uberettiget geoblocking og betyder blandt andet, at du ikke må afvise af sælge til kunder i lande, hvor du ikke leverer.
Sammen med vores stifterorganisation Dansk Erhverv fortæller vi dig her de seks vigtigste ting, du skal vide om geoblocking, så du kan få gjort din webshop klar.
Omdirigering er tilladt med samtykke
Hvis din webshop henvender sig til kunder i flere lande og er på flere sprog, og du ønsker at omdirigere kunden til en hjemmeside på hans eget sprog, vil du fra den 3. december 2018 skulle have kundens udtrykkelige samtykke for, at det er i orden at foretage omdirigeringen.
Kunden skal altid have adgang til at komme ind på den hjemmeside, som kunden i første omgang forsøgte at komme ind på – og adgang til at foretage køb.
Hvis du bruger omdirigering, skal du derfor indrette din shop med en funktion, der gør, at kunderne kan acceptere omdirigeringen, inden de videresendes.
Du kan ikke nægte at sælge
De nye regler betyder også, at du ikke kan nægte at sælge til forbrugere i EU-lande, som du ikke leverer til. Dog bliver du ikke forpligtet til at levere i nye lande.
I praksis vil det betyde, at en forbruger fra et EU-land, hvor du ikke leverer, kan købe hos dig, hvis han kan anvise en leveringsadresse i et af de lande, hvor du leverer. Hvis du tilbyder afhentning fra et pickup-point – for eksempel din fysiske butik – kan forbrugerne også selv arrangere afhentning af varen og videre transport til deres eget hjemland.
Vis tydeligt hvilke lande, du leverer til
De nye regler forpligter dig ikke til at levere. Vi anbefaler, at du tydeligt markerer på din hjemmeside, hvilke lande, du leverer til, eksempelvis med flag eller lignende. Du skal leve op til forbrugerreglerne i de lande, du leverer til, og da de ikke er harmoniserede, kan de afvige fra de danske regler. Hvis du, for at være venlig, leverer til en kunde, risikerer du at blive forpligtet af regler, som du ikke kender.
Skal jeg tage imod udenlandske kreditkort?
Hvis du i dag tager imod f.eks. danske MasterCards, må du efter den 3. december 2018 ikke nægte at tage imod MasterCards udstedt i andre EU-lande. Hvis en kunde i Spanien ønsker at købe på din hjemmeside, og kunden kan anvise en leveringsadresse i Danmark, skal du tage imod kundens spanske MasterCard, hvis det er det, som kunden vil betale med.
Hvad med reklamationer?
Reglerne for reklamationer er de samme som for dine nuværende kunder, hvilket også betyder, at det som udgangspunkt er dig, der skal betale for transportomkostninger, hvis der er en mangel ved varen. Hvis en kunde fra et andet EU-land, som har købt en vare og selv har transporteret den hjem, vælger at klage, og du vurderer, at der er behov for at undersøge varen, anbefaler Dansk Erhverv, at du beder kunden om at sende varen til dig for kundens regning, og at du samtidig oplyser kunden om, at kunden vil få refunderet rimelige udgifter til forsendelse, hvis det viser sig, at der er en mangel ved varen.
Gælder også i visse erhvervsforhold
De nye regler gælder også i erhvervsforhold, når køberen er slutbruger. Det vil sige, at du ikke kan afvise at sælge til en erhvervskunde med mindre, at købet sker for at sælge varen videre eller skal bruges i køberens produktion af egne varer.
Og husk, har du spørgsmål til geoblocking, så er du som e-mærket webshop altid velkommen til at kontakte vores jurister på tlf. 44 85 85 90 eller jura@emaerket.dk