Når e-handelsfondens nye retningslinjer for e-mærket bliver introduceret d. 1. oktober 2010 betyder det naturligvis en række ændringer for alle e-mærkede virksomheder, men der er dog ingen grund til panik.
"Vores nuværende medlemmer får et helt år til, i samarbejde med e-handelsfondens jurister, at implementere ændringerne der langt fra er store og tekniske. Nøgleordene i de nye retningslinjer er information, gennemskuelighed og sikkerhed" udtaler Lars Schmidt Larsen, direktør i e-handelsfonden.
Det gennemgående tema for ændringerne er kundeservice. Flere undersøgelser og analyser fra blandt andet Dansk e-handelsanalyse peger på at netop kundeservice vil være et af de vigtigste konkurrenceparametre i fremtiden, og derfor er det netop denne del der har fået en ansigtsløftning.
Et par eksempler på nye punkter i retningslinjerne er:
Information om virksomhedens kundeservice – På netbutikken skal der være et kundeservicepunkt med reference til e-handelsfondens Forbruger Hotline. Det skal endvidere under punktet fremtå, i hvilket tidsrum netbutikkens telefon besvares samt hvor lang svartid netbutikken har på e-mails. Såfremt der ikke er et telefonnummer til netbutikken, skal det fremgå, at det ikke er muligt at kontakte virksomheden telefonisk.
Sende en mail til kunder der reklamerer eller fortryder – Den erhvervsdrivende skal sende en mail til forbrugerne, når de returnerede varer er modtaget. I mailen skal der være information om den videre proces i forbindelse med behandling af reklamationen/fortrydelsen.
Betaling – Forudbetaling ved bankoverførsel, check, girokort og lignende må gerne tilbydes forbrugere, hvis der også tilbydes betaling med betalings- eller kreditkort og det både i aftalevilkårene, og der hvor kunden vælger betalingsform, tydeligt fremgår, at denne betalingsmulighed ikke er dækket af Indsigelsesordningen.
e-handelsfonden vil i den kommende tid sætte fokus på de nye retningslinjer i vores nyhedsbrev.
Klik her og se hvorfor du skal vælge e-mærkede netbutikker