Sociale medier og kritiske forbrugere er med til at skærpe kravene til netbutikkernes markedsføring, der ifølge en ny analyse fra CBS er stærkt forældet.
Reklamer er irrelevante
Mange netbutikker hænger i deres marketing fast i en forældet tankegang om massekommunikation, lyder det i rapporten. Effekten af massekommunikation er på stærk effektmæssig tilbagegang, og vil man have del i den stigende skare af kunder online, skal man altså begynde at tænke i relationer. Forbrugerne opsøger nemlig efterhånden selv den information, de har behov for. Samtidig ser færre danskere reklamer, færre kan lide dem og endnu færre synes, de er relevante. Tænker man som netbutik for meget på transaktioner og for lidt på relationer, kan det ifølge analysen medføre høje returrater og lav indtjening.
Vær parat
Driver du en netbutik, lyder rådet i analysen, at du skal være parat til at modtage de interesserede forbrugere ved at gøre det hurtigt, let og enkelt at handle på din netbutik. Samtidig opfordres du til at fokusere på indsamling og bearbejdelse af relevante data, og at skabe værdi for den enkelte kunde, fremfor at udsende et hav af generiske e-mails.
Analysen fra CBS er udarbejdet af Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor og videnskabelig medarbejder, Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi, og lektor Mogens Bjerre fra Institut for afsætningsøkonomi, i samarbejde med FDIH og Wilke.