En netop offentliggjort test lavet på netbutikken byKIER.dk, viser, at et synligt e-mærke placeret relevante steder på netbutikken forbedrer konverteringsraten med hele 18 %, og resultatet er langt fra enestående.
Om testen
Testen er udarbejdet af Karsten Lund, ejer af rådgivningsfirmaet Optimeria, og er lavet ved at sammenligne de besøgende på henholdsvis en side uden e-mærket og en side med.
"Testen er afsluttet med det resultat, at e-mærket med 98-99 % statistisk sikkerhed giver en 18,54 % højere konvertering med den opsætning jeg har foreslået", udtaler Karsten Lund.
Med opsætning hentyder Karsten Lund til at det obligatoriske valideringslink, der viser besøgende at den pågældende netbutik har lov til at benytte e-mærket, kun skal være klikbart på forsiden. Dette er helt i overensstemmelse med e-handelsfondens anbefalinger for implementering af mærket.
Ikke et uventet resultat
Resultatet lægger sig i forlængelse af en række undersøgelser, der også viser en tydelig forbedring af konverteringsraten med et synligt e-mærke. Børnetøjsbutikken House of Kids målte således en forskel i konverteringsrate på hele 32 %, da det sidste år var deres side der blev A/B testet.
"Der er efterhånden rigtig meget tilgængeligt materiale, der peger på en række målbare fordele ved at være e-mærket, så testresultatet er ikke helt uventet for os. En undersøgelse som denne understreger bare, hvor vigtig en rolle e-mærket spiller når de danske forbrugere handler på nettet", fortæller Dirch Svenningsen, erhvervsansvarlig i e-handelsfonden.
Om e-mærket
e-mærket er den danske mærkningsordning – et kvalitetsstempel, der viser forbrugerne, at en netbutik drives lovligt og etisk forsvarligt. e-mærket varetages af e-handelsfonden, en non-profit fond, som følgende organisationer står bag: Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.