Den lavest hængende frugt: Regnskab
Overførsel af ordrer til et online regnskab er en no-brainer i dag. Her er oceaner af tid at spare, og i Danmark har vi endda flere fremragende regnskabsprogrammer, som er 100% online.
Opsætningen er simpel, da alle større webshopsystemer har integrationer til de mest benyttede regnskabsprogrammer. Efter få klik og indtastninger er du klar, og så overføres ordrebilag/fakturaer automatisk til dit regnskab.
Som en ekstra bonus kan du ofte opsætte en integration mellem din webshop og dit online regnskabsprogram med tilbagevirkende kraft. Så vil den ikke bare overføre nye ordrer løbende, men også eksisterende/gamle ordrer.
En anden no-brainer: Fragt
Du skal ikke have voldsom stor succes i din webshop, før det kan svare sig at kigge på en form for automatisering af fragt og ordrehåndtering.
Mulighederne er mange: Fra download af pakkelabels til 100% outsourcing af lager, forsendelser og returhåndtering.
For webshops med vokseværk er det første skridt mod automatisering ofte at købe pakkelabels direkte fra ordreoversigten. Hvis du er vant til at håndskrive pakkelabels eller copy/paste din kundes adresse over i et eksternt fragtsystem, kan det i sig selv være en stor tidssparer.
Herefter skal du længere ned i dit webshopsystem. De fleste webshopsystemer har integrationer direkte til de forskellige fragtfirmaer (PostNord, GLS m.m.), ligesom der også findes integrationer til fragtportaler som Shipmondo. Sidstnævnte kan være en fordel, hvis du vil tilbyde fragt via flere forskellige fragtfirmaer og/eller fragt til forskellige markeder.
Markedsføring
Det er langt fra al markedsføring, der kan automatisere. En god markedsføringsindsats kræver konstant overvågning og tilpasning. Men der er teknikker og tjenester, som kan skære timer af din arbejdsindsats.
Inden for digital markedsføring er ”automatiserede e-mail flows” noget af det mest effektive, du kan kaste dig over. Hvis du ikke selv har mod på det (opsætningen kan være omfattende), kan du overveje et bureau.
Med et e-mail flow opsætter du e-mails, som kan sendes automatisk til kunder, som har givet samtykke. . Beskederne kan du indstille til at blive sendt på bestemte tidspunkter eller med foruddefinerede intervaller. Det er endda muligt at sende beskeder baseret på, hvad kunderne har købt tidligere; hvornår de har fødselsdag og meget andet.
Overvågning og analyse
Efterhånden som din webshop vækster, vil du sandsynligvis få behov for mere strømlinede processer. Øget konkurrence kan også lægge et pres på dine varepriser og profitmargin. Derfor er det vigtigt med præcise analyser af markedet og indtægter/udgifter, så du kan foretage datadrevne valg.
Der findes flere danske tjenester, som tilbyder overvågning af dine konkurrenters priser. Og ikke nok med det; de kan endda hjælpe dig med at justere dine egne varepriser automatisk (inden for rammer som du selv fastsætter), så du altid har konkurrencedygtige priser i webshoppen.
Andre tjenester såsom ProfitMetrics.io kan hjælpe dig med at beregne den præcise profit (og ikke bare omsætning), som skabes af annoncering hos Google og Facebook. Det kan være et yderst værdifuldt værktøj, når du skal vælge, hvilke varer du vil smide annoncekroner efter.
Artikel i samarbejde med vores partner: