Mulighed 1: Tabt kurv-mail efter klik på betalingsknappen
I den første mulighed kan du sende en tabt kurv-mail til kunden, når kunden har klikket på betalingsknappen (den afsluttende handling). Altså den, hvor der typisk står noget i retning af ”godkend og betal” på, lige inden kunden sendes videre til betalingsvinduet.
Kunden skal bare have accepteret at få tabt kurv-mails fra jer forinden (f.eks. sammen med accept af nyhedsbreve). Kunden kan f.eks. acceptere at få tabt kurv-mail ved at sætte kryds i en tjekboks.
Mulighed 2: Tabt kurv-mail før klik på betalingsknappen
I den anden mulighed kan I sende tabt kurv-mails til kunden før de klikker på betalingsknappen.
Men så skal kunden have klikket på en form for tilmeld-knap (den afsluttende handling), og her må kunden ikke være i tvivl om, hvad det betyder.
En tjekboks til accept vil ikke alene være tilstrækkeligt. Kunden kan nemlig krydse den af, og derefter forlade kurven uden at foretage den afsluttende handling. Så her er en knap altså vigtig!
Forbrugerombudsmanden har lavet nogle forslag til, hvad der kan stå i knappen:
«Tilmeld tabt kurv-mails»
Eller som her, hvor der er mulighed for at slå tilmeldingen sammen med et generelt samtykke til nyhedsbreve:
«Tilmeld shopnavn.dks markedsføring om virksomhedens produkter»
Accepten skal indhentes korrekt
Husk, at det kræver samtykke at sende tabt kurv-mails, og at accepten altid skal være indhentet korrekt – uanset hvilken af de to ovenstående muligheder, du vælger.